De ce jocurile online reprezintă noua frontieră pentru infracțiunile cibernetice


Există două variante în legătură cu infractorii de acest fel și jocurile video online. Una dintre ele este faptul că aceste platforme conectate oferă oportunități pentru a ataca mai ușor, pentru a compromite și pentru furtul de date. Pe de altă parte, o teorie, relativ nouă, sugerează faptul că aceste jocuri, accesibile prin intermediul internetului, devin, chiar ele, un teren propice pentru criminalitatea informatică.

Jocurile online sunt vizate

landscape

Esența acestui fapt este oarecum clară – pe măsură ce jocurile video devin din ce în ce mai mult disponibile online (prin intermediul rețelei de la Sony Playstation (PSN), Xbox Live sau alte platforme), infractorii cibernetici investighează modalități prin care să exploateze utilizatorii din comunitățile de gaming. Din păcate, utilizatorii trebuie să se obișnuiască cu idea că hobby-ul lor vine la pachet și cu o serie de riscuri.

Spre exemplu,  Liazard Squad a doborât în ziua de Crăciun atât PSN, cât și Xbox Live cu atacuri distribuite denial-of-service (DDoS). Minecraft a fost compromis, având ca rezultat pierderea a sute de detalii de logare, iar conturile de utilizator de pe Valve Steam sunt constant vizate de atacatori.

O companie de console de jocuri, rămasă sub anonimat, a fost raportată ca fiind sub un atac DDoS semnificativ timp de 38 zile anul trecut, în timp ce platforma de gaming VTech, folosită pentru descărcarea de jocuri pentru gama de tablete destinate copiilor, a fost spartă, generând expunerea detaliilor a milioane de clienți.

Infractorii cibernetici, văd, în esență, jocurile online ca pe o modalitate de a face bani – fie prin furtul și vânzarea de date sau prin persuasiunea asupra utilizatorului, în scopul de a le preda detaliile bancare.

Dar, în timp ce troienii, virușii și ramsomware-urile în continuă creștere sunt folosiți pentru a ținti jucătorii individuali, pentru a le fura banii, se ridică în discuție o problemă mult mai serioasă pentru autorități și anume spălarea de bani.

Folosirea jocurilor online pentru spălarea de bani

keypad

Anterior, Biroul Națiunilor Unite pentru Droguri și Criminalitate (UNODC) a emis un raport de evaluare a metodelor de spălare de bani ale infractorilor cibernetici.

Acest studiu a identificat jocurile online drept un spațiu cheie pentru spălarea de bani, grație creșterii economiilor virtuale în site-urile de jocuri online. Jocurile multi-player, spre exemplu, utilizează bani virtuali in joc – precum aurul la World of Warcraft – care pot fi schimbați pe bani reali.

Raportul a concluzionat: “Pe măsură ce consumăm mai mult timp și bani online, oportunitățile pentru infractori de a ne implica în escrocheriile lor pentru spălarea de bani vor continua să crească. Acest lucru va crea o situație din ce în ce mai grea pentru diferitele agenții care aplică legea, care sunt deja puse la încercare prin viclenia cu care acești criminali  îți creează mijloacele greu de detectat prin care realizează spălarea de bani.”

Teren de creștere a infractorilor?

kid

Precum este cazul furtului de la jucători, o a doua teorie legată de utilizarea în scop infracțional a platformelor online de gaming este, de asemenea, în curs de dezvoltare: mulți sunt jucători înrăiți, iar autoritățile din poliție sugerează că aceste jocuri reprezintă o piatră de temelie în lumea întunecată a criminalității informatice.

Recent, Agenția Națională pentru Crimă din Marea Britanie (NCA), a fost implicată într-o dezbatere aprinsă pe rețelele sociale pentru afirmația conform căreia tinerii care exprimă un interes în știința calculatoarelor, ar putea deveni infractori cibernetici, afirmație care susținea observațiile anterioare făcute de directorul Unității Naționale de Crimă Cibernetică de la NCA (NCCU), Dr. Jamie Saunders.

“Există tipuri de infracționalitate pe care cei tineri nu le iau în serios” a spus Saunders pentru ziarul Independent. “A fura aur de la unul la altul în jocurile online sau chiar a trișa, dacă preferați așa. Ar fi greu de imaginat un ciocănit la ușă din partea poliției pentru ca ai furat sabia prietenului tău la World of Warcraft”.

Totuși, ideea ca acești infractori își încep ‘carierele’ cu jocurile, este relativ nouă. La urma urmei, platformele de online gaming  au baze de utilizatori uriașe, găzduiesc cantități mari de date și de bani și sunt, în mod semnificativ, mai puțin sigure decât alte ținte potențiale. Furturile de bitcoin, identități sau chiar de niveluri ale unui joc de la un alt jucător, de exemplu, sunt mult mai ușoare de înfăptuit decât să te duci să furi bani de la bancă.

Nu doar pentru infractori

Jocurile pe internet sunt mult mai deschise – și, discutabil, mai nesigure – decât consolele hardware de jocuri, fiind clar că acestea nu reprezintă interes doar pentru infractori, ci și pentru teroriști.

Au existat rapoarte (care s-au dovedit a fi, până la urmă eronate) care legau atacul terrorist de la Paris cu utilizarea de către teroriști a consolelor PlayStation 4 pentru comunicare, ca urmare a unor cereri similare ale ministrului de interne din Belgia, Jan Jambon. În același timp, în Austria, un băiat de 14 ani a fost arestat pentru  că a descărcat  pe consola sa planuri pentru crearea de bombe și pentru că a contactat simpatizanții ISIS. Acestea simbolizează niște tendințe îngrijorătoare.

Este clar că jocurile online, mult mai comode, interactive și distractive decât alternativele tradiționale neconectate, sunt exploatate de infractorii cibernetici. Pentru că jucătorii online vor fi din ce în ce mai vizați, trebuie să vă asigurați că sunteți în siguranță și depășiți infractorii, atât în joc, cât și în viața reală!

 

 

EDITOR

oana April 14, 2016

Lasa un comentariu