Știri despre securitate, dezvăluiri și puncte de vedere ale experților ESET

De la ce vârstă ar trebui copiii să poată accesa serviciile online?

2016-09-13

Deși orice utilizator poate cădea victimă oricărei amenințări de rețea, indiferent de vârstă, copiii și adolescenții sunt deosebit de sensibili la pericolele care amenință să profite de inocența lor. Inutil să mai spunem, protecția tinerilor pe internet este o adevărată provocare.

La blogESET.ro, ne-am confruntat cu unele dintre principalele amenințări ce afectează copiii și tinerii care folosesc tehnologii noi – în principal aspectele legate de internet – cum ar fi manipularea psihologică și hărțuirea online. În ciuda numărului mare de inițiative care vizează contracararea acestor tipuri de amenințări / riscuri, avem încă un drum lung de parcurs până vom ajunge la un mediu digital sigur.

Vârsta minimă necesară pentru a utiliza serviciile de internet

Unul dintre cele mai importante aspecte pe care trebuie să le luați în considerare atunci când vine vorba de siguranță este determinarea vârstei potrivite (și vârsta necesară) a copiilor pentru a fi în măsură să înceapă să utilizeze toate serviciile diferite de online – cum ar fi rețelele sociale – mai ales că unele dintre cele mai populare instrumente nu au fost dezvoltate luând în considerare copiii (mulți copii trebuie să aibă cel puțin 13 ani pentru a se înregistra).

Alte servicii, cum ar fi e-mailul, interzic, de asemenea, copiilor sub vârsta de 13 ani să-și creeze un cont. Cu toate acestea, în ambele cazuri, vom vedea că nu au fost puse în aplicare mecanisme pentru a se verifica vârsta utilizatorului, având în vedere că orice dată de naștere poate fi utilizată pentru a îndeplini cerințele. În plus, controalele impuse pot fi ușor de evitat.

googleaccounts-1

Principalul motiv pentru care copiii sub 13 ani nu au voie să aibă o adresă de e-mail sau un profil de rețea socială este legea de protecție a vieții private a copilului, în mod uzual cunoscută sub numele COPPA (Children’s Online Privacy Protection Ac), la care companiile trebuie să se conformeze.

Atunci când vorbim despre colectarea datelor cu caracter personal de la copii sub vârsta de 13 ani, această lege acordă controlul acelor conturi către părinți, definind această lege în același timp, ce site-uri web și ce operatori de servicii online trebuie folosite pentru a fi protejată intimitatea online a copiilor și siguranța. De exemplu, companiile care respectă legea COPPA trebuie să includă anumite clauze în politicile de confidențialitate și să obțină consimțământul părinților privind colectarea informațiilor cu privire la minori.

Mecanisme suplimentare de restricționare a minorilor

Cu toate că această restricție inițială poate fi respinsă, putând fi privită ca o măsură eficientă de limitare a copiilor de la crearea unui cont de rețele sociale sau de e-mail, există mecanisme suplimentare care pot împiedica minorul să continue să folosească orice serviciu. De exemplu, Facebook are un formular pentru a raporta că un minor sub 13 ani folosește site-ul web.

facebookunderagechild-1

Într-un exercițiu efectuat de Laboratorul de Investigații ESET, am raportat profilul unui minor pentru a verifica dacă acest proces funcționează efectiv și pentru a afla cât de eficient este. În ciuda trimiterii unei informații corecte, la momentul redactării acestui articol nu am primit vreun răspuns la solicitarea noastră.

Mai mult decât atât, metodele și criteriile utilizate pentru a determina dacă un profil este de fapt al unui minor nu sunt specificate, fiind afirmat următorul aspect “Dacă vârsta copilului raportată nu poate fi verificată ca fiind sub 13 ani, atunci nu va putea fi luată nicio măsură asupra acestui cont”.

Această metodă poate fi în cele din urmă oarecum ineficientă, deoarece profilul trebuie să fie verificat, iar criteriile utilizate pentru acest lucru pot fi subiective pentru a determina dacă profilul trebuie sau nu blocat.

Deci, care este vârsta adecvată pentru a folosi serviciile online?

Deși nu există niciun răspuns concludent la această întrebare și este dificil de răspuns, realitatea este că minorilor nu le poate fi refuzat accesul la tehnologie. Copiii trăiesc și respiră acest mediu ca “nativi digitali”. Excluderea acestora din lumea digitală s-ar putea dovedi a fi un dezavantaj pentru dezvoltarea lor.

Noi suntem din ce în ce mai dependenți de tehnologie și tendința pentru noi este de a fi online, interacționând în același timp cu noile evoluții tehnologice. Așadar, privarea copiilor și tinerilor de beneficiile pe care tehnologia le are de oferit pare a fi un pas înapoi. Prin urmare, trebuie să ne asigurăm că minorii au posibilitatea de a utiliza serviciile online sub supravegherea adecvată din partea părinților și a profesorilor, fiind protejați în continuare cu ajutorul unor instrumente de siguranță adecvate, cum ar fi controlul parental, precum și respectarea bunelor practici.

Există un set considerabil de eforturi și inițiative care ar trebui să fie luate în considerare în următorii ani, dacă dorim ca ai noștri copii să fie în măsură să se bucure de un mediu digital sigur. De ce? Pentru că, deși există pericole și vor fi întotdeauna acolo, este clar că protecția este în mâinile adulților responsabili. Este de datoria lor să înțeleagă amenințările care sunt acolo și mai presus de toate cum să se protejeze și să aibă grijă de copii, în timp ce folosesc tehnologia cu responsabilitate, în siguranță și fiind conștienți pe deplin.

 

MIGUEL ÁNGEL MENDOZA



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *