5 semne că ați căzut în capcana unei escrocherii și ce trebuie să faceți în acest caz


Iată cum să vă dați seama că ați devenit victima unei înșelătorii și pașii pe care trebuie să îi faceți pentru a atenua pagubele.

Prevalența escrocheriilor online poate fi considerată prețul pe care îl plătim pentru omniprezența serviciilor digitale. Aceste servicii ne fac viața mai ușoară, mai sănătoasă, mai sigură și mai distractivă. Dar există destui escroci care așteaptă să ne uzurpe identitatea și să sustragă bani sau alte recompense materiale. Ingeniozitatea lor, credulitatea victimelor și securitatea IT slabă a companiilor sunt factorii care au transformat escrocheriile digitale într-o amenințare de miliarde de dolari. Potrivit FTC, în 2021, utilizatorii din SUA au raportat că au pierdut aproape 6 miliarde de dolari din cauza acestora, cu 70% mai mult decât în anul precedent. 

Prevenirea este întotdeauna cea mai bună abordare. Dar, cu toate acestea, escrocii cibernetici sunt din ce în ce mai descurcăreți și mai determinați. Asta înseamnă că toți utilizatorii de internet trebuie, de asemenea, să fie pregătiți și gata să reacționeze rapid dacă realizează că au fost victimele unei înșelătorii, pentru a minimiza impactul asupra vieții cotidiene și pentru a asigura sistarea accesului infractorilor la conturile și datele personale.

Cum pot exploata infractorii datele personale ale victimelor?

Uneori, semnele că ceva nu este în regulă sunt evidente imediat. Victima, din grabă sau neatenție, s-ar putea să dea click pe un link de phishing și, după o fracțiune de secundă, să-și dea seama ce s-a întâmplat. Sau poate că aceasta tocmai a fost contactată de un escroc deghizat în agent de suport tehnic și i-a oferit acestuia acces la dispozitivul său.

Dar, alteori, este mai puțin evident. De exemplu, infractorii pot intra în posesia detaliilor cardului dvs. sau a informațiilor personale, cum ar fi codul numeric personal, prin intermediul unei breșe de securitate suferită de o companie care, la un moment dat, v-a prelucrat aceste date. De obicei, aceste date sunt apoi vândute pe piața de criminalitate informatică.

ARTICOL SIMILAR: 10 semne că sunteți victima unei escrocherii online

Mai apoi, datele cu caracter personal vor fi cumpărate în cantități mari pe dark web și apoi folosite în atacuri automate, inclusiv în tentative de phishing, fraude financiare sau compromitere de conturi sau infractorii pot utiliza datele pentru fraude de tip NAF (new account fraud), scenariu în care deschid noi conturi bancare în numele victimei. Mai târziu, aceste noi conturi frauduloase ar putea fi și ele vândute la rândul lor separat pentru a oferi acces la serviciul dvs. de streaming, la contul de ride sharing, etc.

Vestea proastă este că există în continuare o ofertă constantă de date personale pe piața criminalității informatice. Numai în SUA au fost raportate peste 1.800 de breșe de securitate în 2022, care au afectat 422 de milioane de consumatori - o creștere de 40% față de anul precedent.

5 semne care indică faptul că ați devenit victima unei escrocherii

Pentru a putea interveni rapid și pentru a atenua efectele, iată cinci semne care indică posibilitatea ca dvs. să fi căzut în capcana unei escrocherii.

  • Observați tranzacții neobișnuite în cont și/sau noi linii de credit. 

Dacă escrocii dețin datele și/sau detaliile dvs. financiare, aceștia le pot folosi fără știrea și consimțământul dvs. în cadrul fraudelor financiare. În acest caz, veți observa o activitate neobișnuită în contul dvs. bancar: tranzacții de care nu vă amintiți sau transferuri către conturi pe care nu le cunoașteți. În mod similar, escrocii pot folosi datele dvs. personale pentru a solicita noi carduri de credit. Dacă infractorii reușesc să deschidă noi conturi bancare sau linii de credit în numele dvs, s-ar putea să nu vă dați seama de acest lucru până când nu primiți o informare sau un e-mail prin care sunteți notificat cu privire la plățile întârziate. Uneori, unele victime își dau seama că au fost victima unui fraude financiare abia atunci când își verifică extrasul de cont sau primesc un refuz atunci când solicită un credit nou din cauza nerespectării termenelor de plată pentru ratele curente.

  • Comanda plasată online nu a ajuns.

Frauda în comerțul electronic este o altă amenințare în creștere. Escrocii vor încerca adesea să vândă online echipamente scumpe, de obicei la prețuri modice, special pentru a atrage cumpărătorii în căutare de chilipiruri. Doar că produsele respective nu există și nu se livrează niciodată, chiar dacă plata este efectuată. Escrocii sustrag banii cumpărătorului, solicitând plata prin intermediul aplicațiilor online de plată, precum Zelle, Venmo și Cash App, care nu oferă protecție pentru cumpărători.

  • O persoană cunoscută pe aplicațiile de întâlniri online vă solicită bani.

Înșelătoriile romantice au adus escrocilor peste 956 de milioane de dolari în 2021, potrivit raportului FBI. Acest lucru este probabil să reprezinte doar o fragment din suma totală, deoarece multe incidente nu sunt raportate, victimele fiind prea jenate să recunoască faptul că au fost înșelate. Un astfel de escroc care se folosește de aplicațiile de întâlniri va construi mai întâi o relație online cu victima sa înainte de a-i cere bani pentru diverse solicitări false, cum ar fi facturi medicale sau costuri de transport. În momentul în care consideră că victima nu mai are nimic de oferit, acesta dispare fără urmă.

  • Realizați că nu vă puteți loga în conturi.

În cazul în care un escroc obține datele de acces, atunci, de obicei, va accesa contul dvs. și va schimba parola. Escrocii acționează fără discriminare, conturile de pe rețelele de socializare și până la contul Uber sau Netflix pot fi exploatate pentru informații personale. Mai important, conturile compromise pot avea stocate detalii ale cardurilor de credit. Dar, de asemenea, conturile în sine reprezintă o marfă valoroasă. Potrivit unui raport, conturile de Instagram valorează 45 de dolari fiecare, față de 2 dolari pentru un cod numeric personal. Aceste conturi sunt valoroase deoarece pot fi folosite de către escroci pentru a trimite spam altor utilizatori care vă urmăresc profilul, infractorii reușind, astfel, să propage înșelătoria.

  • Imposibilitatea de a retrage bani dintr-un cont sau investiție de criptomonede. 

Escrocheriile în materie de criptomonede sau investiții sunt o altă sursă de venituri pentru infractorii cibernetici. Acest tip de escrocherie a adus infractorilor aproape 1,5 miliarde de dolari numai în 2021, mai mult decât orice altă categorie de infracțiuni cibernetice, cu excepția compromiterii e-mail-urilor de business (BEC). Investitorii sunt de obicei încurajați să depună bani, poate chiar li se arată randamente false ale investiției lor. Cu toate acestea, atunci când doriți să retrageți efectiv o parte din acești bani, veți observa că nu este posibil. 

Ce trebuie să faceți pentru a atenua pagubele?

Tocmai ați realizat că ați devenit o victimă a unei escrocherii online și vă întrebați ce puteți face în acest caz. În primul rând, dacă escrocheria a implicat o sumă serioasă de bani, este recomandat să contactați autoritățile locale și, de cele mai multe ori, acestea vă pot ajuta prin oferirea unui plan de recuperare a pagubei. În unele țări există chiar agenții guvernamentale specializate în cercetarea escrocheriilor online, precum Action Fraud în Marea Britanie și Federal Trade Commission (FTC) din SUA.

În al doilea rând, în cazul în care v-au fost sustrase date financiare, este important să contactați banca dvs. sau să folosiți aplicațiile bancare pentru a bloca orice carduri la care escrocii ar putea avea acces. De asemenea, solicitați instituției dvs. bancare să înlocuiască cardurile în cauză.

Iată o scurtă listă cu măsuri pentru a atenua efectele unui atac și pentru a construi o reziliență cibernetică puternică pentru viitor.

  • Schimbați parolele. Utilizați parole puternice și unice, în mod ideal stocate de un manager de parole.
  • Folosiți autentificarea cu doi factori (2FA), care adaugă un nivel suplimentar de securitate pe lângă parole și poate reduce amenințarea tentativelor de phishing și de compromitere a conturilor.
  • Păstrați actualizate toate dispozitivele dvs.
  • Nu vă salvați datele personale și financiare într-un cont online. Deși este mai neplăcut să introduceți detaliile de fiecare dată, este mai sigur dacă completați manual datele pentru fiecare conectare în parte.
  • Asigurați-vă că toate dispozitivele și PC-urile sunt securizate cu protecție anti-malware de la un furnizor de încredere.
  • Utilizați o soluție de securitate de renume pe toate dispozitivele dvs.

Este important de știut faptul că frauda și înșelătoriile online nu sunt inevitabile. Dar dacă deveniți una dintre victimele acestora, păstrați-vă calmul și parcurgeți sfaturile din cadrul acestui articol pentru a reuși să minimizați impactul.

ARTICOLE SIMILARE:

5 moduri în care hackerii pot fura parole (și cum să îi opriți)

‘My bank account was in shambles’: The ordeal of an identity theft victim

Phil Muncaster March 13, 2023

Lasa un comentariu