Crește număr de înșelătorii derulate telefonic pe teme legate de COVID-19


Confuzia și preocupările publice generate de pandemia COVID-19 au oferit permanent oportunitati pentru escrocii de pe internet, care și-au scos toți așii din mânecă pentru a obține câștiguri de pe seama oamenilor - folosind inclusiv roboți telefonici pentru a derula atacurile. Un sondaj recent realizat de compania Provision Living, care oferă servicii pentru seniori, ce a analizat un eșantion de 4.038 de americani ne oferă câteva detalii valoroase pe această temă.

„Aproape un sfert dintre respondenți au confirmat o creștere a telefoanelor primite din partea unor roboți și 1 din 5 persoane au primit un astfel de apel ce avea drept temă COVID-19”, se arată în sondaj. Cel mai frecvent, apelurile și mesajele text pretindeau să ofere tratament (22%), ajutor financiar (18%) și testare gratuită COVID-19 (18%).

Cu siguranță, acest lucru nu va surprinde cititorii noștri care au mai auzit de astfel de înșelătorii legate de coronavirus, ce implicau organizații de caritate false, kituri false de testare, site-uri web care furau credențialele cardurilor de credit sau chiar extorcare.

Dar să ne întoarcem la sondaj, care a arătat că doi din cinci apelanți robotizați pretindeau că reprezintă Administrația de Securitate Socială (SSA), 38% dintre ei se dădeau drept oficiali ai Serviciului Federal de Administrare Fiscală (IRS) și peste o treime afirmau că reprezintă companii de turism. Toate acestea par a fi niște găselnițe inteligente, întrucât pandemia a forțat o mulțime de oameni să își anuleze planurile de vacanță, pe când alții au întâmpinat dificultăți financiare.

Un total de 15% dintre respondenți confirmă că au primit apeluri de la persoane care au pretins că reprezintă oficiali ai Serviciului de Venituri Interne (IRS) cu privire la cecurile de stimulare (Coronavirus stimulus checks) - deși este important de reținut că IRS nu apelează în mod normal clienții. De asemenea, serviciul de venituri nu va solicita niciodată utilizarea unei anumite metode de plată (card de debit, card cadou, wire etc.) și, de regulă, va trimite mai întâi către contribuabil o factură cu taxele pe care le datorează.

În general, escrocheriile care implică IRS-ul sunt destul de des întâlnite; unii atacatori cibernetici încearcă să comită o fraudă de rambursare a impozitelor, prin furtul identităților altor persoane, folosind astfel de apeluri înregistrate.

Aceste apeluri cu o frecvență ridicată au avut, în cele din urmă, un efect advers asupra victimelor - peste jumătate dintre respondenți se tem acum să răspundă la apeluri de la numere necunoscute, în timp ce 46% suțin că au ratat un apel important, deoarece au considerat că este vorba de un robot. Pe de altă parte, înșelătoriile i-au îndemnat pe oameni să fie mai vigilenți; aproape trei sferturi dintre respondenți, caută pe Google un număr necunoscut înainte de a-l apela înapoi. 

Cum vă puteți proteja

Iată cum puteți evita o astfel de fraudă bazată pe scripturi înregistrate și mesaje text înșelătoare:

  • Dacă ați primit un apel fraudulos de la un robot, închideți și adăugați numărul imediat pe lista de numere blocate de pe telefon.
  • Nu divulgați niciodată informații de identificare personală, cum ar fi numărul asigurării sociale, adresa, ziua de naștere sau numărul de identificare fiscală, dacă nu sunteți sigur cu cine vorbiți.
  • Verificați întotdeauna identitatea apelantului - solicitați-le să se prezinte și apoi verificați aceste informații cu organizația pe care pretind că o reprezintă.
  • Unele servicii de rețele mobile oferă propriile aplicații de blocare a tentativelor de fraudă și spam, pe care le puteți descărca direct pe dispozitiv. În mod alternativ, puteți utiliza aplicații terțe care oferă astfel de servicii, însă trebuie alese cu grijă.
  • De asemenea, asigurați-vă că îi educați și pe alți membri ai familiei și apropiați cu privire la pericolele aduse de aceste scheme cu înșelătorii, în special pe cei mai în vârstă.

Amer Owaida June 19, 2020

Lasa un comentariu