8 escrocherii comune pe Facebook Marketplace și cum să le evitați


Iată la ce să fiți atenți când cumpărați sau vindeți lucruri pe piața online și cum să realizați dacă sunteți înșelat.

Anul trecut, Facebook Marketplace a depășit un miliard de utilizatori la nivel mondial. A devenit astfel un gigant al spațiului comercial de la consumator la consumator, permițând utilizatorilor individuali de Facebook să cumpere și să vândă bunuri între ei fără probleme. De asemenea, este gratuit și simplu de utilizat, deoarece majoritatea oamenilor au deja un cont Facebook. Marketplace permite utilizatorilor să caute anunțuri din zona lor locală, făcând preluarea mult mai ușoară. Și pentru că oamenii pot vedea profilurile vânzătorilor, simt că au o asigurare pentru siguranța și securitatea pe site. Din păcate, aceasta este adesea un fals sentiment de protecție.

Un sondaj recent a arătat că unul din șase (17%) respondenți a fost fraudat pe site. Desigur, mare parte din comerțul din această „secțiune de anunțuri clasificate” a Facebook este legitim, dar ca orice altă piață online, atrage și o mulțime de escroci.

Citește și: 10 motive pentru care escrocheriile funcționează

Nu este de mirare atunci că rețeaua socială întâmpină dificultăți în a opri fraudatorii, uneori blocând cu exces de zel utilizatorii legitimi și permițând din greșeală ca escrocheriile să treacă nedepistate printr-o combinație de verificări automate și verficări derulate de operatori umani. Cu anunțurile false care există pentru vânzarea de apartamente și achiziționarea de mașini mizele sunt destul de mari.

Acest lucru pune o presiune și mai mare asupra utilizatorilor pentru a înțelege pe de o parte trucurile tipice pe care le folosesc răufăcătorii online și pe de alta parte ce pot face ei înșiși pentru a rămâne în siguranță. Iată cele mai comune opt tipuri de escrocherii la care trebuie să fiți atenți pe Facebook Marketplace și cum să identificați semnele de risc:

  1. Articole defecte

Vânzătorii pot face publicitate unui produs care arată bine în fotografia pe care au postat-o. Dar odată ce a fost livrat sau atunci când îl primiți acasă, acesta se dovedește a fi stricat. Este deosebit de dificil de identificat defectul în timp util, mai ales atunci când cumpărați articole electronice, pentru că de obicei nu puteți verifica pe loc fiecare funcție a produsului înainte de a preda banii. Acest lucru este probabil să se întâmple în cazul unui vânzător fără scrupule dar și al unui fraudator profesionist.

  1. Articole contrafăcute

Dacă nu este defect, atunci poate fi un produs fals. Hainele de designer, parfumurile, bijuteriile și produsele cosmetice sunt ținte deosebit de comune pentru falsificare. La fel ca înșelătoriile cu articole defecte, este dificil de stabilit dacă sunt autentice sau nu doar prin intermediul unei fotografii. Toată lumea caută oferta cu prețul cel mai mic, dar când promoțiile par prea bune pentru a fi adevărate, de obicei chiar așa și sunt.

  1. Escrocherii de tip Google Voice

Facebook Marketplace este, de asemenea, folosit pentru a pune în practică și alte tipuri de fraudă, cu transfer potențial și pe alte platforme. Să luăm următorul exemplu: escrocul este de acord să cumpere un articol. Apoi, după ce transferă conversația pe o platformă nemonitorizată precum WhatsApp, acesta îi cere vânzătorului să se autentifice cu un cod de verificare. În realitate, codul trimis către telefonul vânzătorului este un cod de autentificare cu doi factori trimis de Google Voice și inițiat de fraudator. Acum escrocul își poate crea un cont folosind numărul de telefon al vânzătorului, care poate fi utilizat și în alte escrocherii. Cu acces la și mai multe informații, infractorii pot încerca să deschidă alte conturi în numele dvs. sau să le acceseze pe cele existente.

  1. Plata în exces

De asemenea, și vânzătorii pot fi înșelați de fraudatori pe Facebook Marketplace. Într-un scenariu clasic, cumpărătorii vor pretinde că au plătit în plus pentru un articol pe care îl vindeți și vor posta o captură de ecran care arată presupusa tranzacție. Ei vor cere apoi rambursarea diferenței. Dar, desigur, plata inițială nu a existat, iar  vânzătorul poate ajunge să fie păgubit cu valoarea sumei rambursate.

  1. Articole nelivrare, cu plata în avans

Un truc clasic în vânzarea unui articol este încasarea anticipată a contravalorii acestuia, pentru ca mai apoi livrarea să nu fie efectuată niciodată către cumpărătorul de bună credință. Acest lucru se aplică, evident, numai articolelor ofertate din afara zonei locale a cumpărătorului.

  1. Cadouri false/phishing

O modalitate de a obține acele informații suplimentare este prin spam cu oferte sau premii via Facebook Marketplace. Pur și simplu făcând clic pe un link și completând câteva informații personale, victima crede că va primi anumite articole de lux gratuite, o anume sumă în criptomonede sau alte oferte speciale. Desigur, escrocii vor folosi informațiile personale colectate pentru a comite fraude sau furturi de identitate ulterioare.

Alt articol similar: 5 semne că identitatea dvs. a fost furată

  1. Escrocherii legate de „asigurări

Vânzătorii ce postează articole scumpe pe Facebook Marketplace pot fi contactați și de cumpărători frauduloși. Aceștia din urmă sunt de acord să plătească anticipat transportul și aparent trimit o factură falsă pentru a „demonstra” acest lucru. Au însă o condiție, vânzătorul trebuie să plătească o mică asigurare, pentru că obiectul este scump. Deoarece valoarea poate fi relativ mică în comparație cu articolul de vânzare, acesta îl poate convinge pe vânzător să accepte și să plătească taxa de asigurare a obiectului, vânzătorul fiind astfel cel înșelat în final.

  1. Metoda Bait-and-switch

Escrocii fac adesea reclamă unui produs de înaltă calitate, cu un preț foarte tentant. Când doriți să profitați de ofertă și să achiziționați „chilipirul”, acest lucru nu este posibil, deoarece acel produs nu mai este pe stoc. În aceste condiții, vânzătorii oferă un articol similar la un preț mult mai dezavantajos sau o alternativă inferioară calitativ.

Cum puteți depista o înșelătorie pe Facebook Marketplace

Ca și în cazul oricărui tip de fraudă online, cheia pentru utilizatorii de internet prudenți este să rămână permanent sceptici și alerți. Iată 10 sfaturi care vă ajuta să navigați în siguranță pe Facebook Marketplace:

  • Inspectați fizic articolele înainte de a cumpăra, achiziționând numai de la vânzători locali.
  • Stabiliți punctul de întâlnire într-un loc public, mai degrabă decât acasă, și într-o zonă bine luminată, ideal în timpul zilei.
  • Verificați profilurile de cumpărător/vânzător pentru evaluările făcute de alți utilizatori și fiți circumspect dacă profilurile au fost create recent.
  • Verificați prețul inițial al articolelor și dacă există un decalaj semnificativ între acesta și prețul de vânzare - indiciu că acesta poate fi contrafăcut/furat/defect etc.
  • Fiți atenți la ofertele primite și nu introduceți niciodată detalii personale pentru a le putea accesa.
  • Folosiți numai metode de plată de încredere prin Facebook Messenger (PayPal, Facebook Checkout), deoarece acestea oferă suport ulterior și modalități de a contesta o plată. Cardurile cadou, transferurile bancare și plățile prin servicii terțe sunt solicitate de obicei de fraudatori.
  • Mențineți conversația pe canalele Facebook – escrocilor le place să mute conversația pe o altă platformă unde le este mai ușor să înșele oamenii și, eventual, să îi împiedice să dispute tranzacțiile.
  • Nu expediați niciodată articole înainte de efectuarea plății.
  • Fiți atenți la modificările prețului de listare.
  • Nu trimiteți coduri de autentificare  (2FA) către potențialii cumpărători

 

Dacă s-a întâmplat ce e mai rău și bănuiți că sunteți victima unei fraude, ar trebui să raportați vânzătorul - iată cum puteți face asta.

Pe măsură ce costul vieții crește în contextul de criză actual, un număr din ce în ce mai mare de utilizatori va apela la platforme online precum Facebook Marketplace pentru a obține bunuri la tarife reduse. Acest lucru atrage și mai mult excrocii, numărul lor pe platformă fiind într-o continuă creștere. 

Un alt articol:  The triangle of holiday shopping: Scams, social media and supply chain woes

Phil Muncaster August 8, 2022

Lasa un comentariu