Agresiunea online este o problemă care provoacă haos în întreaga lume, plasând mii de copii și adolescenți, care trebuie să se confrunte cu acest tip agresiune, în situații în care aceștia devin victime ale amenințărilor și agresiunii.
Unele țări au luat problema în propriile mâini, dezvoltând și implementând câteva programe de educație pentru a combate această problemă. Finlanda este o astfel de țară, cu programul său KiVa (un acronim de la Finnish Kiusaamista Vastaan, care poate fi tradus ca "împotriva agresiunii școlare").
Acest program, care datează din 2009, este relativ necunoscut în afara Finlandei. Acesta este motivul pentru care cu prilejul Zilei Împotriva Agresiunii Cibernetice din 17 iunie am dorit să expunem câteva dintre modurile prin care sperăm că acest sistem ar putea fi adoptat de către organismele educaționale locale.
Sistemul educațional finlandez
Finlanda este considerată, în general, un exemplu de urmat pentru alții în ceea ce privește educația. Începând cu anul 2000, Finlanda a ocupat în mod repetat locurile fruntașe în clasamentul raportului PISA (Program for International Student Assessment), care evaluează performanța academică a studenților prin examene efectuate o dată la trei ani.
Succesul acestui model se bazează pe o reproiectare completă a sistemului de învățământ printr-o nouă perspectivă socială, deoarece profesia didactică este considerată a fi una dintre cele mai solicitante cariere. Metoda de învățământ este plină de idei noi, precum și importanța educației standardizate, libere, care este deschisă tuturor, iar caracteristicile inerente ale învățării sunt protejate prin legislație.
Caracteristicile speciale ale sistemului educațional finlandez au permis un accent pe prevenirea și pe stoparea agresiunii, ocupându-se cu agresiunea atât online, cât și offline aplicate de la școala elementară în sus.
Ce este KiVa?
KiVa a fost dezvoltat la Universitatea din Turku, Finlanda și finanțat de Ministerul finlandez pentru Educație și Cultură. Acesta a fost deja pus în aplicare în 90% din instituțiile de învățământ din Finlanda, obținând rezultate surprinzătoare.
Programul este conceput pentru a se extinde pe termen mediu și lung și are un câteva module: primul este prevenire, care oferă lecții privind conviețuirea în armonie cu ceilalți, gestionarea emoțiilor și respectarea vecinilor. Apoi, există modulul de intervenție, în care sunt detectate și întrerupte situații de agresiune. În cele din urmă, există un modul de monitorizare, care urmărește cauzele ce au fost identificate anterior.
De-a lungul diferitelor module, programul observă pionii cheie ai agresiunii: agresorul, persoana bruscată și observatorul. Ideea programului este de a împuternici observatorii, astfel încât studenții să poată recunoaște și de a respinge agresiunea prin informarea profesorilor lor.
Fiecare școală are o echipă KiVa formată din trei cadre didactice care lucrează la cazurile de agresiune, după ce au beneficiat de o formare de specialitate. În primul rând, ei trebuie să fie în măsură să spună dacă agresiunea este sistematică sau este un eveniment singular. Ei se întâlnesc apoi cu victima pentru a opri agresiunea și pentru a o ajuta, prin dialog cu agresorii, pentru a realiza o schimbare de comportament.
Procesul include o serie de interviuri atât cu victimele, cât și cu bătăuși și cu observatori, în timp ce profesorii analizează când este cel mai bun moment pentru a notifica părinții cu privire la situația creată. Prin urmare, profesorii sunt responsabili pentru monitorizarea fiecărui caz în parte.
Studenții au un material care le permite să înțeleagă riscurile agresiunii școlare. Acest material include suport video, manuale, postere, jocuri, un spațiu virtual, întâlniri și chat-urile cu părinții, printre altele. Datorită programului KiVa, persoanele responsabile de monitorizare poartă veste speciale pentru vizibilitate. Aceste persoane reamintesc elevilor că rolul lor este acela de a fi responsabili pentru siguranța tuturor.
Acest program a fost adoptat de aproximativ douăzeci de alte țări. În luna februarie 2016, a fost în cele din urmă introdus în unele școli din nordul Argentinei. Mai mult decât atât, alte țări din America Latină au început să lucreze cu acest program sau planifică implementarea acestuia, inclusiv Mexic, Peru și Chile.
Din păcate, KiVa poate fi pus în aplicare numai în asociere cu un membru licențiat al programului care operează în țara respectivă.
Este KiVa cheia pentru a scăpa de agresiunea școlară (cibernetică)?
Există mai multe programe care vizează combaterea violenței școlare, bazate în principal pe discuții cu victimele sau cu bătăuși, dar nici unul nu s-a dovedit la fel de eficient. KiVa oferă un nou punct de interes, care poate fi folosit ca un ghid pentru instituțiile de învățământ ce doresc să pună capăt acestei probleme.
Elaborarea unui plan pe termen lung este esențial pentru a schimba dinamica în sala de clasă, cu ajutorul persoanelor specializate. În schimb, crearea unui grup de profesori instruiți și specializați în gestionarea situațiilor de agresiune este necesară pentru a detecta agresiunea în faza incipientă și de a pune capăt cât mai curând posibil.
DENISE GIUSTO BILIĆ
CORESPONDENT INDEPENDENT
Lasa un comentariu