V-ați săturat să evitați toate acele apeluri marcate „Scam Likely”? Iată ce se ascunde în spatele unei asemenea catalogări și cum să fiți mereu cu un pas înaintea escrocheriilor prin telefon.
În ciuda tuturor minunilor tehnologiei moderne, deseori ne bazăm majoritar pe metodele vechi. Principiul se aplică, fără îndoială, și în domeniul comunicațiilor. Avem de ales între email, conferințe video, mesaje text, rețele sociale și mesaje instant criptate end-to-end, dar unii dintre noi încă preferă tradiționala și bine-cunoscuta convorbire vocală.
Însă escrocii știu că astfel stau lucrurile și mai știu că putem fi cel mai vulnerabili atunci când vorbim cu cineva. Oamenii sunt programați să creadă poveștile care le sunt spuse. În plus, comunicarea vocală este instantanee, oferind mai puțin timp pentru a ne gândi la răspuns și mai multe șanse pentru escroc (posibil chiar și atunci când este un robot telefonic) de a aplica tehnici clasice de inginerie socială.
Ce înțelegem din toate acestea? Că trebuie să devenim mai buni în gestionarea apelurilor telefonice suspecte.
Dar ce înseamnă „scam likely”?
Probabil ați întâlnit semnalizarea „scam likely” sau ceva similar la unele apeluri primite. Așa cum sugerează denumirea, înseamnă că furnizorul dvs. de telefonie suspectează că persoana (sau botul) de la celălalt capăt al firului are intenții răuvoitoare. Alte etichete similare pot indica „suspected scam” („escrocherie suspectată”), „potential spam” („spam potențial”) sau „potential fraud” („fraudă potențială”).
Companiile de telefonie au la dispoziție diverse mijloace pentru a evalua probabilitatea ca un apel să fie o înșelătorie sau spam. Printre acestea, se numără rapoartele clienților și analizele de rețea – de exemplu, identificarea unui număr care efectuează mai multe apeluri succesive către persoane aflate pe o listă „Nu sunați”. Apelurile VoIP pot fi, de asemenea, un semnal de alarmă. Majoritatea operatorilor vor compila apoi aceste numere „susceptibile de înșelătorie” într-o bază de date pentru a le verifica.
Sursa: Reddit
Un lucru este cert, probabil că ar trebui să țineți cont de avertisment. Cercetările arată că frauda telefonică și spam-ul la nivel mondial au atins anul trecut un nivel fără precedent. Aproximativ 28% din apelurile necunoscute au fost fraudă sau spam în 2023, 16% dintre consumatori pierzând bani. Deși această cifră a scăzut de la 22% în 2022, pierderile medii au crescut cu 527% anual, ajungând la 2.257 de dolari / 2.135 euro.
Cum află escrocii numerele de telefon?
Chiar dacă sunteți pe o listă „Nu sunați” sau similară, escrocii pot face rost de numărul dvs. Ei ar putea:
– să îl extragă din conturile publice de social media
– să îl obțină în urma unei încălcări a datelor unui furnizor terț cu care îl partajați
– să vă păcălească să-l trimiteți prin intermediul unui email de phishing
– să-l obțină de la un broker de date – o companie care colectează și vinde informații despre consumatori
– să utilizeze software automatizat pentru a genera și apela numere aleatorii cu un anumit prefix telefonic
Costurile apelurilor frauduloase
În 2023, 16% dintre consumatorii la nivel global au raportat pierderi financiare din cauza escrocheriilor telefonice, procentul fiind și mai mare în anumite țări precum Germania (19%) și Franța (18%). În plus, victimele pierd și timp prețios. Consumatorii susțin că petrec nouă minute pe săptămână – aproape opt ore pe an – filtrând apeluri deranjante.
Care sunt principalele tipuri de escrocherii telefonice?
Există mai mulți responsabili pentru apelurile înșelătoare: telemarketeri care efectuează apelurile, „generatorii de lead-uri” care colectează și furnizează apoi numere și companii de VoIP care facilitează apeluri automate ilegale, cunoscute sub numele de „robocalls”. Iată câteva exemple:
– Escrocherii prin impersonare: Cunoscute și sub numele de atacuri vishing (phishing vocal), se referă la scenariul în care escrocul pretinde că sună de la o agenție de stat, o companie de tehnologie, o bancă, un serviciu public, poliție sau o altă autoritate și vă anunță că datorați bani sau că trebuie să verifice informații personale. Este posibil să vă spună că fondurile dvs. sunt în pericol și trebuie transferate într-un cont „sigur”.
– Escrocherie cu acces la distanță / asistență tehnică: Un escroc care se dă drept o entitate legitimă vă va solicita să îi acordați acces la computerul dvs., eventual pentru a curăța un malware inexistent. Software-ul pe care îl descărcați este legitim, dar obiectivele lor nu sunt. Odată ce au obținut accesul, vor căuta informații sensibile, cum ar fi datele de autentificare bancară și / sau vor instala programe malware reale pentru a avea acces complet.
– Escrocherie cu investiții: Un escroc va efectua un apel nesolicitat, promițându-vă câștiguri uriașe în urma unei oportunități de investiții. Singura oportunitate, desigur, este ca escrocul să facă bani de pe urma dvs.
– Escrocherii prin tragere la sorți: Un escroc vă sună din senin afirmând că ați câștigat un premiu inexistent și că, pentru a-l revendica, trebuie să plătiți o mică „taxă” și / sau să furnizați anumite informații personale.
– Apeluri de telemarketing: Acestea pot fi pur și simplu apeluri de tip spam din partea unor agenții de telemarketing legitime sau încercări mai nefaste de a vă vinde produse și servicii false sau la prețuri supraevaluate.
– Apeluri automate: Unele apeluri automate sunt legale și pot fi o modalitate utilă și puțin costisitoare pentru furnizorii de servicii medicale de a le reaminti pacienților despre programări sau pentru entitățile politice de a solicita donații, de exemplu. Cu toate acestea, ele permit, de asemenea, escrocherii telefonice pe scară largă. În 2023, Comisia Federală pentru Comerț din SUA (FTC) a primit 1,2 milioane de plângeri cu privire la apelurile automate. Deși această cifră a scăzut de la 1,8 milioane în 2022, numărul real de apeluri robotizate de tip spam sau înșelătorie este probabil mult, mult mai mare.
Cum să vă protejați de apelurile înșelătoare
Cea mai simplă metodă de a evita apelurile înșelătoare este să țineți cont de avertizarea oferită de operatorul dvs. Puteți aplica aceeași tactică pentru orice număr necunoscut. La urma urmei, dacă este vorba despre un apel legitim, cel mai probabil vor lăsa un mesaj vocal. Totuși, poate deveni obositor să filtrați un volum mare de apeluri cu potențial de spam/ înșelătorie. Alte metode ar putea include:
– Înscrierea în registrul „Nu sunați” (sau similar): Multe țări au registre naționale de acest tip, care sunt concepute pentru a împiedica majoritatea telemarketerilor legitimi să sune. Se pare că există peste 249 de milioane de numere de telefon înregistrate în mod activ în registrul DNC din SUA.
– Contactarea brokerilor de date: Aceste terțe părți obscure joacă un rol crucial în ecosistemul escrocheriei telefonice. Puteți să îi contactați direct și să urmați procedurile lor de excludere.
– Blocarea numerelor spam cunoscute: Dacă răspundeți și este o înșelătorie sau spam, vă puteți asigura că nu veți mai fi deranjat de numărul respectiv, blocându-l:
– În iOS: Mergeți la Recents, atingeți pictograma „i”, derulați în jos și apăsați Block Caller.
– Pe Android: Deschideți aplicația Telefon, atingeți cele trei puncte, navigați la Istoric apeluri, și atingeți un apel de la numărul pe care doriți să îl blocați. Atingeți Block / report spam. De asemenea, puteți configura un filtru de apeluri în soluția de securitate mobilă aleasă.
Este de la sine înțeles că nu ar trebui niciodată să oferiți informații personale sau financiare la telefon sau să permiteți cuiva să descarce software de la distanță pe computerul dvs.
Cum reacționează instituțiile responsabile?
Anul trecut, s-a preconizat că va crește costul apelurilor frauduloase către victime cu 9% anual, ajungând la 58 de miliarde de dolari la nivel mondial în 2023. Ar trebui să fie o prioritate pentru guverne să se ocupe de acest aspect. În SUA, autoritatea de reglementare a emis în ultimii ani amenzi de milioane de dolari împotriva firmelor de apeluri automate, furnizorilor VoIP și companiilor de tip scam.
Cu toate acestea, în ciuda potențialelor sancțiuni majore pentru escroci, recompensele sunt adesea prea mari pentru a rezista tentației. Din acest motiv, cel mai bine este să luați problema în propriile mâini și să regândiți modul în care tratați apelurile telefonice nedorite.
Lasa un comentariu