Fațetele fraudei prin uzurparea identității: identificați un impostor înainte de a fi prea târziu


Care sunt unele dintre cele mai frecvente semne care indică faptul că persoana din spatele ecranului sau de la celălalt capăt al firului nu este cine pretinde a fi?

Lumea noastră devine din ce în ce mai impersonală, pe măsură ce devine tot mai centrată pe digital. Și, pentru că nu putem vedea persoana sau organizația care a trimis un e-mail, un mesaj pe rețelele de socializare sau un mesaj text, este mai ușor pentru escroci să pretindă că sunt altcineva. Aceasta este frauda prin uzurparea identității și devine rapid una dintre cele mai mari surse de venit pentru infractorii cibernetici. Potrivit FTC, escrocii care pretind că sunt companii și instituții de stat au câștigat 1,1 miliarde de dolari de la victimele lor numai în 2023.

Acest tip de fraudă poate lua mai multe forme, dar dacă sunteți atenți la semnele care indică o înșelătorie, informațiile personale și banii dvs. vor rămâne în siguranță.

Cum arată frauda prin uzurparea identității?

La fel ca majoritatea fraudelor, astfel de escrocherii sunt concepute pentru a vă determina să le trimiteți infractorilor bani sau detalii personale/financiare pe care aceștia mai apoi le pot vinde pe internet sau le pot folosi pentru a comite, ulterior, alte fraude de identitate. Phishing-ul este poate cea mai evidentă variantă de fraudă prin uzurparea identității: un escroc care vă contactează pretinzând că este o entitate de încredere și vă solicită bani sau informații personale.

Dar există și alte variante. Conturile false de pe rețelele de socializare reprezintă o provocare din ce în ce mai mare, fiind folosite pentru a răspândi link-uri înșelătoare și oferte false. Aplicațiile mobile false pot să se dea drept aplicații legitime cu scopul de a colecta informații personale, de a vă inunda ecranul cu reclame sau pentru a vă înrola în servicii cu tarif special.

Escrocheriile prin impersonare sunt, de asemenea, în evoluție. Potrivit FTC, acestea folosesc o varietate de canale și tehnici, astfel încât „un fals angajat al Amazon ar putea să vă facă transferul către o bancă falsă sau chiar către un fals angajat al FBI sau FTC pentru ajutor”.

Cum să recunoașteți escrocii

Contrar părerii populare, nu doar persoanele în vârstă sunt expuse riscului de a fi înșelate. Cercetările efectuate în Regatul Unit au arătat că persoanele sub 35 de ani sunt mai predispuse să fie vizate și să cadă în plasa acestui tip de fraudă. Ținând cont de acest lucru, fiți atenți la aceste semne de avertizare:

  • Solicitare de bani: Un e-mail, SMS sau mesaj privat primit de la o persoană care pretinde a fi un membru apropiat al familiei sau un cunoscut. Acesta va solicita asistență financiară urgentă sub diverse pretexte, cum ar fi faptul că este blocat în străinătate sau că are nevoie de ajutor medical. Escrocii pot compromite conturile legitime de social media și de e-mail pentru a face să pară că este chiar prietenul/ membrul familiei dvs. care vă contactează.
  • Acces la distanță: În cazul escrocheriilor de tip asistență tehnică, un angajat de la o companie de tehnologie, de telecomunicații sau de la o altă organizație care pare legitimă solicită acces la dispozitivul dvs. pentru un motiv inventat, cum ar fi faptul că acesta este compromis de un program malware.

  • Accesul la contul dvs.: Un ofițer de poliție sau un funcționar guvernamental vă contactează din senin, susținând că banii din contul dvs. trebuie analizați în cadrul unei anchete privind spălarea de bani, contrabanda cu droguri sau alte infracțiuni grave. Aceștia se oferă să „îi păstreze în siguranță” mutându-i în altă parte.
  • Presiunea de a lua o decizie: Persoana de la celălalt capăt al telefonului sau autorul e-mailului/ mesajului vă presează să acționați imediat. Va încerca să vă inducă un sentiment de panică pentru a vă determina să luați o decizie fără să vă gândiți, cum ar fi trimiterea de bani unui prieten aflat în pericol sau transferul urgent către un oficial guvernamental. Este o tehnică clasică de inginerie socială, uneori realizată în persoană sau cu ajutorul instrumentelor de inteligență artificială care pot fi cooptate pentru săvârșirea de escrocherii de tip răpire virtuală.

 

  • Falși curieri care recuperează bani: Un funcționar se oferă să trimită un curier la adresa dvs. de domiciliu pentru a ridica bani, carduri, obiecte de valoare sau coduri PIN sub tot felul de pretexte false, cum ar fi acela de a vă ajuta o rudă să scape de probleme sau pentru a desluși o plată suspectă din contul dvs. bancar.
  • Alerte de securitate a contului: Aceste notificări false vă cer adesea să „confirmați” mai întâi detaliile, o altă modalitate prin care escrocii pot intra în posesia informațiilor dvs. personale și financiare.

 

  • Mesaje neobișnuite: Adesea, mesajele de phishing conțin inconsecvențe care le identifică ca fiind o fraudă. Escrocii vor încerca să falsifice numele afișat pentru a impersona expeditorul. Dar, dacă treceți cursorul deasupra numelui, puteți vedea adresa de e-mail reală de dedesubt, care poate fi una cu aspect neoficial. Cu toate acestea, trebuie să fiți conștienți de faptul că escrocii pot, de asemenea, să deturneze conturi de e-mail legitime și să folosească o tehnică denumită „caller ID spoofing” pentru a face mai greu de distins apelul real de cel fals.
  • Livrare falsă: Firmele poștale sau cele logistice cu aspect legitim vă cer să plătiți o mică taxă sau să oferiți detalii bancare pentru a permite livrarea în siguranță a coletului inexistent. În alte scenarii, escrocii se vor da drept un serviciu de livrare bine cunoscut și vă vor avertiza cu privire la „problemele” legate de pachetul dvs.

 

  • Carduri cadou: Vi se cere să plătiți amenzi sau taxe prin cumpărarea de articole cu valoare mare sau carduri cadou. Escrocul dorește să faceți acest lucru în locul unui transfer bancar, deoarece este mult mai greu de urmărit.
  • Înnoiri false ale abonamentelor: Acestea pot implica conectarea escrocului la computerul dvs. pentru a vă reînnoi abonamentul sau pentru a procesa o rambursare inexistentă.

 

  • Cadouri sau reduceri fictive: Acestea implică plata unei mici „taxe” pentru a le revendica. Inutil să mai spunem că nu există nicio recompensă sau reducere.
  • Limbaj neobișnuit: Un alt semn revelator al tentativelor de phishing ar putea fi greșelile gramaticale și ortografice sau limbajul imprecis din mesaje deși, odată cu fraudatorii care folosesc inteligența artificială generativă pentru a-și crea mesajele false, acest lucru este din ce în ce mai puțin frecvent.

Rămâneți în alertă

Nu uitați că escrocheriile prin uzurparea identității sunt în continuă evoluție, așa că cele de mai sus nu reprezintă o listă exhaustivă. Următoarea evoluție în astfel de escrocherii va veni datorită video-urilor de tip deepfake realizate cu ajutorul inteligenței artificiale, care pot imita vocea sau chiar aspectul fizic al unei persoane de încredere. Acestea păcălesc deja angajații companiilor și îi determină să facă transferuri de fonduri corporative în conturi aflate sub controlul infractorilor cibernetici. Tehnologia este folosită pentru a uzurpa identitatea persoanelor de încredere în rețelele de socializare, pentru a-i păcăli pe cei care îi urmăresc să facă investiții nechibzuite. Pe măsură ce video-urile de tip deepfake devin mai ieftin de realizat și mai accesibile, acestea ar putea fi utilizate și în fraude la scară mai mică.

În cazul oricărei fraude prin uzurparea identității, cheia este: fiți sceptici, luați o pauză și verificați în mod independent dacă persoanele sunt cine declară că sunt. Faceți acest lucru prin contactarea directă a companiei sau a persoanei respective, nu răspundeți la un e-mail sau la un număr de telefon menționat în mesajul inițial. Și nu oferiți niciodată bani sau informații personale dacă nu ați confirmat că persoana de contact este chiar cine spune că este.

Phil Muncaster May 20, 2024

Lasa un comentariu