„Pot să deosebesc un sondaj legitim de unul fals?” este poate cea mai importantă întrebare la care trebuie să răspundeți înainte de a participa la orice sondaj online.
Sondajele și chestionarele online au împânzit internetul. Acestea sunt rapid de configurat, ușor de completat de către destinatari și simplu de interpretat de către cercetători. Așadar, nu este de mirare că rămân un instrument popular pentru specialiștii în marketing pentru a obține informații despre publicul țintă.
Multe dintre ele sunt într-adevăr legitime și chiar oferă bani sau alte recompense în schimbul fiecărui chestionar completat. Mulți aleg să participe și să completeze astfel de sondaje sau chestionare pentru beneficiul financiar, înțelegând - sau poate nu - valoarea informațiilor pe care le pot dezvălui despre ei sau familiile lor.
Dar, din moment ce este la fel de rapid și de ușor pentru escrocii cibernetici să imite sondaje legitime în scopuri proprii și să ofere „recompense” în schimbul răspunsurilor la câteva întrebări aparent inofensive, cum putem deosebi un sondaj legitim de unul fals?
Indiferent dacă escrocii urmăresc să vă compromită parolele, să vă afle detaliile cardului de credit sau alte informații și date personale, să instaleze cod malițios pe PC-ul sau pe dispozitivul dvs. sau să vă adauge în mai multe liste de corespondență spam, este important să înțelegeți care sunt riscurile și cum să vă protejați de escrocheriile realizate prin intermediul sondajelor online.
Cum identificați acest tip de înșelătorie?
Aceste înșelătorii reprezintă o afacere din ce în ce mai profitabilă pentru infractorii cibernetici. Un studiu a dezvăluit recent că o singură rețea criminală a obținut 80 de milioane de dolari americani pe lună de la victimele din întreaga lume, folosind sondaje și promisiunea unor cadouri de la 120 de branduri cunoscute pentru a-și ademeni victimele.
Acest sondaj – care a făcut parte dintr-o escrocherie semnalată în 2018 – nu este real
Iată câteva dintre semnalele de alarmă la care trebuie să fiți atenți:
-
Înșelătoria debutează adesea cu un e-mail nesolicitat sau un mesaj / SMS probabil trimis către nenumărate potențiale victime. Practic, acesta este un mesaj de phishing conceput pentru a atrage destinatarul să participe.
-
Adesea, mesajul face referință la un brand recunoscut pentru a adăuga legitimitate acestuia și pentru a încuraja victima să participe. În decembrie 2022, o astfel de înșelătorie populară s-a folosit de notorietatea producătorului de ciocolată Cadbury, promițând destinatarilor șansa de a câștiga „un coș magic cu ciocolată pentru Crăciun” dacă răspund unei serii de întrebări.
-
Escrocii pot folosi o sărbătoare sau o anumită tematică, cum ar fi sărbătoarea de Crăciun în ceea ce privește înșelătoria ce a implicat brandul Cadbury, sau presupusa aniversare de 40 de ani a magazinelor Costco, care a fost folosită într-o campanie în iunie 2022 în regiuni din America de Sud.
-
Participanților li se oferă bani, un card cadou, un gadget (de exemplu, iPad/iPhone), șansa de a participa la o tombolă, bani sau un procent de reducere din următoarea lor achiziție sau alte premii inexistente dacă participă la sondaj.
-
Escrocii pot solicita participantului să plătească o „taxă pentru procesare”, „taxe fiscale” sau o taxă de „expediere” pentru a primi premiul inexistent. În cazul în care accesează linkul din mesaj, utilizatorul nu va ajunge la un site web al unui brand legitim, ci la un site web clonă, realizat de către infractorii cibernetici.
-
Adesea, utilizatorul este redirecționat de mai multe ori spre sondajul fals, așa cum a fost cazul acestei înșelătorii, care promitea victimelor un card cadou Ulta Beauty de 500 USD.
-
Victimelor li se cere adesea să partajeze sondajul/chestionarul în cadrul rețelelor de socializare sau să le trimită către alte contacte, ceea ce ajută la distribuirea înșelătoriei, adăugând în același timp legitimitate în ochii destinatarilor.
Înșelătoriile care implică sondaje false circulă de ani de zile. Iată un exemplu de escrocherie din 2016, legată de companii aeriene.
Care sunt pericolele legate de escrocheriile realizate prin intermediul sondajelor?
Dacă un utilizator cade în plasa uneia dintre aceste fraude, există posibilitatea ca acestuia:
-
Să i se solicite să completeze informații personale care, mai apoi, sunt procesate pentru a fi adăugat la o listă de spam.
-
Să i se solicite să ofere informații personale și financiare care, mai târziu, pot fi folosite în alte tentative de phishing și/sau fraudă de identitate.
-
Să instaleze, de multe ori fără să aibă cunoștință de acest lucru, cod malițios pe dispozitivul său, după vizitarea site-ul clonat. Uneori, escrocii cibernetici se folosesc de ferestre pop-up false. Codul malițios ar putea să compromită detaliile de conectare în conturile bancare sau portofelele crypto, să cripteze fișierele dacă nu este plătită o răscumpărare (ransomware) sau să coopteze dispozitivul într-o rețea bot.
-
Să i se ceară să plătească niște bani pentru servicii false sau inutile, cum ar fi apartenența la un grup care furnizează detalii despre sondajele plătite.
-
Să devină victima unei alte înșelătorii – de exemplu, acestuia i se poate cere să plătească o taxă mică în schimbul livrării unui premiu fals, pe care, însă, nu îl va primi niciodată.
Concluzia este că escrocheriile realizate prin intermediul sondajelor nu aduc numai pierderi financiare sau compromiterea datelor, precum și timp pierdut în încercarea de a recupera banii și de a anula cardurile bancare compromise.
Cum vă puteți proteja
Ținând cont de implicațiile menționate mai sus, este important să înțelegeți care sunt semnele care indică o înșelătorie realizată prin intermediul sondajelor, ce trebuie să faceți pentru a fi în siguranță și ce ar trebui să se întâmple dacă deveniți victimă.
Luați în considerare următoarele sfaturi pentru a detecta sondajele suspecte:
-
Fiți atenți la orice ofertă care pare prea bună pentru a fi adevărată: de exemplu un premiu mare în bani sau un cadou scump pentru completarea câtorva informații personale.
-
Fiți atenți la greșelile de scriere sau cele gramaticale, acestea ar putea fi semne că lucrurile nu sunt în regulă.
-
URL-urile scurtate pot indica, de asemenea, o tentativă de fraudă.
-
Ofertele cu termen de valabilitate limitat reprezintă o altă modalitate prin care escrocii caută să creeze un sentiment de urgență, provocând victimele să ia decizii pripite.
-
Informațiile privind persoana sau compania care organizează sondajul pot fi vagi, spre exemplu, sondajul nu conține un link către o secțiune de contact.
-
Dacă expeditorul folosește un cont de webmail gratuit, atunci este probabil ca sondajul să fie o înșelătorie.
De asemenea, luați următoarele măsuri pentru a fi în siguranță:
-
Fiți precaut, chiar dacă sondajele sau chestionarele sunt primite de la un prieten sau de la un membru al familiei dvs.
-
Realizați o căutare pe internet pentru a vedea dacă sondajul primit a fost raportat ca fiind o înșelătorie sau dacă este legitim.
-
Instalați o soluție de securitate de la un furnizor de încredere pe toate dispozitivele mobile și PC-urile dvs.
-
Actualizați sistemul de operare și aplicațiile pe toate PC-urile și dispozitivele mobile de fiecare dată când sunteți înștiințat.
-
Aveți încredere doar în magazinele oficiale de aplicații, cum ar fi Google Play și App Store.
-
Informați-vă constant cu privire la amenințările actuale - astfel, vă veți dezvolta capacitatea de detecta din timp semnale de avertizare cu privire la noi înșelătorii.
-
Utilizați parole puternice și unice împreună cu autentificarea cu mai mulți factori (MFA) pentru toate conturile importante. Chiar dacă escrocii vor reuși să vă compromită parolele, este mai puțin probabil ca aceștia să poată accesa conturile unde aveți activată autentificarea cu mai mulți factori.
-
Verificați numărul de identificare a apelantului/expeditorului pentru mesajele nesolicitate.
-
Nu plătiți niciodată pentru a recupera „fonduri” - acestea sunt întotdeauna escrocherii.
Dacă se întâmplă să cădeți victima unei astfel de înșelătorii, raportați imediat cardurile compromise la banca dvs. pentru a le anula sau, dacă aveți această posibilitate, înghețați-le mai întâi prin intermediul aplicației bancare. De asemenea, schimbați orice parole care ar fi putut fi compromise.
Sondajele și chestionarele pot fi un instrument util pentru comercianți, dar au adesea o valoare limitată pentru consumatori. Cel mai bine ar fi să analizați în prealabil și să luați în considerare sfaturile din acest articol înainte de a lua hotărârea de a participa la orice sondaj sau chestionar.
Lasa un comentariu