De ce Net Neutrality este ceva pentru care merita luptat


La sfarsitul anului trecut, pe 14 decembrie 2017, Comisia Federală pentru Comunicații (FCC) a votat abrogarea regulilor, cunoscute sub numele de Net Neutrality, care reglementează furnizorii de servicii internet (ISP), companiile care ne conectează la internet.

Ce este Net Neutrality și de ce ar trebui să ne pese?

Principiul Net Neutrality este simplu: solicită ca ISP-urile să trateze toate datele de pe internet la fel. Nu este permisă discriminarea în funcție de utilizator, tipul de trafic, site-ul web, platforma, aplicația dispozitivul sau metoda de conectare. Acest lucru a împiedicat companiile ISP să taxeze suplomentar, să blocheze sau să încetinească accesul la anumite site-uri web sau conținut online. De asemenea, acest lucru a însemnat că broadband-ul a fost tratat ca o utilitate în Statele Unite, fiind reglementat în moduri asemănătoare cu furnizarea de apă și energie.

FCC a votat în proporție de 3 la 2 în favoarea abrogării legislației care a intrat în vigoare începând cu 2015. Reacțiile din partea numeroaselor organizații au fost rapide, Asociația de Internet, care reprezintă companii de tehnologie precum Google și Facebook, declarând că are în vedere acțiuni în justiție.

De când Net Neutrality a intrat în vigoare, consumatorii s-au bucurat de o abordare "dumb pipe" pentru accesul propriu. Furnizorii ISP oferă conexiunea și trasează în mod transparent traficul, fără a acorda atenție tipului de trafic, unde sau la cine se conectează utilizatorul.

Această modificare va permite ISP-urilor să ajusteze traficul în funcție de cine plătește. Când Ford a introdus modelul T încă din 1908, a revoluționat industria automobilelor cu producție în masă, având un preț mai redus de cumpărare și de exploatare, dar ce s-ar fi întâmplat dacă producătorilor mai scumpi  li s-ar fi permis să limiteze performanța modelului T astfel încât numai automobilele lor sa poată călători cu viteză?! Industria automobilelor ar arăta astăzi foarte diferit.

Contestarea abrogării neutralității internetului ne aduce beneficii tuturor: un mic startup, cu o idee interesantă, ar putea fi ușor împiedicată de către marii jucători care își pot permite să plătească pentru a-și menține propriul trafic prioritar.

Acordarea către ISP a dreptului de a modela traficul, care să permită acordarea unei priorități unui anumit trafic din cauza unui acord comercial, poate avea un efect negativ asupra rezultatului utilizării serviciului atât pentru consumator, cât și pentru compania care furnizează serviciul. Modelarea traficului este folosită în anumite locuri astăzi: de exemplu, companiile aeriene pot limita transmisiile video la bord pentru a se asigura că toți pasagerii care doresc să folosească Wi-Fi în aer primesc cel puțin un tip de conexiune minimala care nu este deturnată de câțiva pasageri care urmăresc conținutul video preferat.

Ce se întâmplă cu libertatea de exprimare dacă una dintre părți are posibilitatea de a permite accesul mai rapid la conținutul publicat, ceea ce ar face ca traficul de data al opoziției să fie lent și să nu poată fi accesat la timp?Intrăm oare într-o societate în care numai cei bogați pot publica servicii utile?

Acest lucru ar putea suna ipotetic, însă, în 2012, AT & T a trebuit să renunțe la decizia de a opri abonații la abonamentele de date nelimitate sau la niveluri speciale de abonare să utilizeze a noul, pe atunci, serviciu Facetime al Apple. Aceștia au permis doar accesul la Facetime abonaților noului plan de date oferit de către ei. Imaginați-vă reacția consumatorilor cu un plan de date nelimitat, ce descoperă că nu pot utiliza o caracteristică a noului iPhone decât dacă ar schimba planul tarifar? În acest caz, AT & T a afirmat că doreau să își protejeze rețeaua de volumul necunoscut de trafic pe care l-ar fi putut adăuga Facetime, dar cinicii ar putea considera că au profitat și au căutat să genereze venituri suplimentare de la oamenii care cumpărau un iPhone nou. Din fericire, presiunea venită din partea consumatorilor a inversat această decizie.

ISP-urile precum AT & T și Comcast au emis declarații care stipulează că nimic nu se va schimba odată cu abrogarea Net Neutrality. Totuși, rămâne faptul că furnizorii de servicii de internet pot implementa un sistem care prioritizează traficul pentru companiile care plătesc diferențiat. În sala de consiliu, după 12 luni, când obiectivele privind veniturile nu sunt atinse, motivația de a oferi un serviciu superior contra cost pentru brandul A peste brandul B poate fi prea tentantă.

Consumatorii, companiile și societatea trebuie să lupte pentru a menține internetul un loc imparțial și liber, care nu depinde de decizia câtorva, referitor la ce poate fi accesat și cu ce viteză.

 

TONY ANSCOMBE
CORESPONDENT INDEPENDENT

Lasa un comentariu