Mentalitatea „nu mi se va întâmpla mie” ne face vulnerabili – iată câțiva factori comuni care ne expun pe oricare dintre noi la riscul unei fraude online
Un lucru este evident: internetul ne-a revoluționat viețile, schimbând modul în care lucrăm, învățăm, ne distrăm și interacționăm unul cu celălalt. Beneficiile lumii noastre conectate sunt multiple, dar la fel sunt și riscurile – inclusiv riscul de a cădea victimă unei escrocherii.
Frauda există în diferite forme și dimensiuni de foarte mulți ani. Cu toate acestea, internetul a dat o nouă viață chiar și trucurilor vechi, a extins considerabil oportunitățile și mai ales numărul de ținte potențiale pentru escroci.
În plus, înșelătoriile sunt din ce în ce mai sofisticate și niciunul dintre noi nu este imun la oricare dintre diversele tipuri de trucuri online care și-au dovedit puterea de a rezista. Cu cât folosim mai multe locații pentru a ne bucura de avantajele internetului, cu atât mai multe oportunități au fraudatorii pentru a explora și a ne exploata, fie prin înșelătorii legate de moșteniri surpriză, prin diferite tipuri de înșelătorii legate de achiziții online, oferte de locuri de muncă false, jocuri de noroc sau loterii false și chiar prin fraude în dating, pentru a numi doar câteva dintre cele mai obișnuite escrocherii.
Dar dacă știm în principiu despre toate aceste scheme, de ce continuăm să fim înșelați de aceste ele? Să ne uităm la câteva dintre cele mai obișnuite motive pentru care sunt atât de eficiente diferitele tentative de fraudă online sau metode de inginerie socială (manipulare psihologică) al căror scop este să ne ia banii.
Cunoștințele strânse în timp dau acum roade
În primul rând, pentru că multe trucuri există de mult timp, s-a format un fel de bază de cunoștințe cumulate care este transmisă „următoarei generații” de escroci. Tehnicile deja încercate și testate și aliasurile pe care le folosesc sunt adesea construite de aceștia cu meticulozitate iar multe e-mailuri de phishing sunt create astfel încât să nu observați că ceva nu este în regulă – oricum nu la prima vedere.
„Amprenta” digitală poate fi folosită împotriva dvs.
Unii escroci vor folosi în avantajul lor toate datele personale care sunt disponibile online despre dvs., și care sunt aparent inofensive, urmărind fiecare mișcare pe care o faceți online, de obicei cele de pe rețelele de socializare, pentru a exploata amprenta dvs. digitală. Dacă nu sunteți atent, cu cât interacționați mai mult online, cu atât sunt mai mari șansele ca răufăcătorii să afle mai multe informații – iar în cele din urmă le va fi mai ușor să vă păcălească.
Escrocii sunt buni povestitori
Mulți escroci pot construi povești și personaje plauzibile care nu activează întotdeauna “filtrele” dvs. personale de spam. De asemenea, se grăbesc să exploateze evenimentele actuale pentru propriul lor câștig, profitând inclusiv de temerile oamenilor legate de urgențele publice.
Acest avertisment email ilustrat este un fals (sursa: Which? conversation)
Suntem mereu pe grabă, contracronometru
Escrocii știu asta și de aceea în schemele lor vă presează să acționați rapid, acum, nu vor să vă lase timp să analizați lucrurile. Câteva exemple de scenarii în care sunteți presați să luați o decizie instant pot fi acordarea unui premiu sau o ofertă de preț cu timp de valabilitate foarte limitat sau o factură cu termenul de plată scadent în aceeași zi. Ați putea de aceea să acționați rapid fără să luați în considerare imaginea completă și fără să verificați dacă mesajul este legitim. Nu uitați totuși ca indiferent de contextul prin care sunteți presat online, să faceți o pauză generoasă și să vă gândiți înainte de a lua orice decizie.
Un exemplu de notificare falsă prin e-mail
Toată lumea iubește o gratuitate
Exploatându-vă potențialele dificultăți financiare sau doar simpla dorință de a obține bani ușor, multe scheme de înșelătorie încep prin a vă oferi gratuități false sau implică promisiuni foarte favorabile de rentabilitate a investiției. Cum ați putea refuza asta, nu?
Exemplu de ofertă gratuită, falsă, propagată prin „WhatsApp”
Suntem setați să ne supunem autorității
Oamenii tind să aibă încredere în cei care ocupă poziții de autoritate. Escrocii folosesc adesea identități false ale unor oameni care dețin diverse tipuri de expertiză: un funcționar guvernamental, un avocat, un director de companie sau un expert într-un anumit domeniu. Aceștia sunt toți oameni în care am fost învățați să avem încredere. Escrocii vor încerca să facă să pară că ceea ce vedeți este o comunicare oficială și să folosească fraudulos numele și identitatea vizuală a companiilor sau organizațiilor pe care le-ați putea recunoaște.
Exemplu de mesaj e-mail fraudulos care aparent provine de la Organizația Mondială a Sănătății
Uneori suntem neatenți la detalii
Escrocheriile devin din ce în ce mai frecvente și se poate întâmpla ca cineva să încerce să vă înșele într-o zi în care vă simțiți bolnav, obosit sau vulnerabil în alt mod. Pentru că puteți fi simultan preocupat de lucruri mai importante, este posibil să acordați mai puțină atenție detaliilor, deschizând astfel ușa posibilelor riscuri. Escrocii online pot chiar să perceapă și să profite de vulnerabilitatea dumneavoastră.
Escrocii sunt deseori foarte persistenți
Și s-ar putea să fie cu un pas înainte. În timp ce încercați să vă dați seama dacă ar putea fi legitim un număr de telefon care vă apelează, deja aceștia fac tot posibilul ca din neatenție să considerați că ar putea fi.
Ne place să ajutăm
Tacticile care implică cereri de ajutor creează deseori empatie cu oamenii pe care fraudatorul pretinde că îi reprezintă. De exemplu, narațiunile despre tragedii personale sau urgențele publice rămân subiecte mereu eficiente. Chiar dacă intuiția vă spune că această cerere s-ar putea să nu fie adevărată, tot sunteți înclinat să ajutați „pentru orice eventualitate”. Escrocii realizează că oamenii vor să se simtă utili.
Sursa imagine: Reddit.
Escrocii au „empatie”
Dacă să zicem se întâmplă să interacționați cu un escroc axat pe crearea de înșelătorii romantice, acesta poate petrece mult timp conversând prin mesaje online cu dumneavoastră pentru a vă câștiga încrederea, făcându-vă să vă simțiți înțeleși/înțelese, pentru ca mai apoi treptat sa înceapă să testeze cât de departe poate merge cu dumneavoastră.
Ce să faceți dacă sunteți înșelat
- Dacă este vorba de o înșelătorie pe rețelele de socializare, contactați centrul de asistență al acestora, iar dacă este o înșelătorie în leagătură cu o achiziție online contactați furnizorul de servicii (platforma de vânzari online folosită) pentru a denunța înșelătoria și pentru a cere ajutor.
- Dacă sunt bani implicați, sunați banca de care aparțineți și anunțati-i. Acest lucru este util în special pentru recuperarea banilor care păreau a fi pierduți.
- Nu efectuați niciodată o plată pentru a câștiga un „premiu”.
- Dacă vi se vorbește despre viitoarele voastre câștiguri financiare pe bursă sau dintr-un proiect Bitcoin, nu plătiți niciodată „taxele” în avans.
- Schimbați-vă toate parolele în cazul în care escrocul are detaliile dumneavoastră personale.
- Verificați-vă setările de confidențialitate pe rețelele de socializare. Limitați cine vă poate eticheta în fotografii și comentarii.
- Raportați înșelătoria autorităților competente. De exemplu, în România puteți accesa site-ul Directoratului Național de Securitate Cibernetică, în Europa puteți accesa website-ul Cyber First Aid, iar în SUA website-ul Departamentului de Justiție.
Pentru a concluziona, nu presupuneți niciodată că nu puteți deveni vreodată o victimă a unei escrocherii online. O formă de fraudă online poate avea drept victimă pe oricine, indiferent de cât de priceput în tehnologie sau de cât de inteligent este.
Lasa un comentariu