Discuția despre internet: perspectiva unui copil despre acest fenomen


Un adolescent de 14 ani își împărtășește gândurile despre tehnologie și despre potențialele implicații de confidențialitate și securitate ale internetului

Să vorbești cu copiii și adolescenții nu este întotdeauna o sarcină ușoară – toți am fost adolescenți înainte, nu? Prima provocare pe care am întâmpinat-o în discuția cu Xavier, în vârstă de 14 ani, despre modul în care copiii și adolescenții interacționează cu lumea online, a fost îngrijorarea mea legată de faptul că el m-ar putea percepe ca pe încă un adult care militează pentru reducerea timpului petrecut pe ecran

Acest interviu se dorește a fi un fel de început de conversație pentru părinți și copiii lor despre utilizarea și siguranța internetului, un subiect care provoacă adesea dezacorduri, discuții aprinse și chiar ceartă între aceștia.

Lumea online face parte din lumea reală?

În ciuda faptului că are doar 14 ani, Xavier a trăit deja în câteva țări. Născut în Brazilia, s-a mutat în Mozambic, apoi în Portugalia, iar acum locuiește în Franța. Din acest motiv, în timp ce majoritatea copiilor de vârsta lui au fost la probabil maxim două școli, Xavier a trecut prin diferite sisteme educaționale și chiar prin diferite limbi de predare. Dar, mai presus de toate, a întâlnit alți copii în toate aceste locuri și și-a făcut câțiva prieteni oriunde a locuit.

Acesta este în parte motivul pentru care, a spus Xavier, platformele de socializare sunt singura modalitate prin care el poate păstra legătura cu prietenii aflați la câteva mii de kilometri distanță și, uneori, chiar și cu actualii săi colegi de școală. „Folosesc WhatsApp, mesaje directe pe TikTok și Discord. În realitate sunt o persoană foarte timidă. Iar deoarece nu sunt foarte priceput ca scriitor,  prefer apelurile video”, spune el.

La întrebarea „Crezi că viața online este viața reală?” adolescentul a răspuns: „Da, face parte din viața mea. Am mai mult curaj în online și mă pot comporta mai mult ca persoana care sunt de fapt”. Între timp, în offline, el spune că uneori îi este frică de ceea ce cred alții despre el. „Nu știu de ce nu mă comport mai mult ca mine. Dar oarecum lucrez la asta.”

Articol similar: 3 lucruri care merită discutate cu copiii înainte ca aceștia să utilizeze rețelele de socializare

Un loc de (auto)descoperire

Când au început blocajele induse de pandemie, toată lumea a trebuit brusc să se acomodeze cu situația de a fi nevoit să fie separat fizic de prietenii și colegii de școală. Într-adevăr, școala de acasă a schimbat viața tuturor copiilor, și nu doar pentru că un laptop a devenit o necesitate zilnică (care nu este mereu accesibilă tuturor). Pentru cei norocoși, însă, timpul petrecut în fața ecranelor a devenit o problemă minoră, deoarece cursurile, temele și distracția erau toate limitate la același spațiu de câțiva metri pătrați. Pentru părinți, aceasta a fost atât o binecuvântare, cât și un coșmar.

Pentru copii, în special pentru cei aflați în adolescență, precum Xavier, este posibil să fi devenit chiar un moment tăcut de auto-descoperire. „Pentru că am stat acasă, mi-am petrecut o parte din timpul liber jucând jocuri video sau uitându-mă la emisiuni TV. Și chiar dacă pare foarte dăunător, acest lucru chiar m-a ajutat. M-a făcut să învăț puțin mai multe despre mine și despre personalitatea mea. În timp ce eram blocat în „modul” online, am ajuns să experimentez și să-mi dau seama de lucruri noi”.

fig 1. imagine stock - sursa: Unsplash

De exemplu, a continuat Xavier, „m-a ajutat să descopăr lumea anime, benzile desenate, manga, sau cărți și jocuri video despre care nu știam că există. Înainte, îmi plăcea doar muzica pe care o ascultam la radio, dar când am început să caut muzică online, am descoperit că îmi plac și alte tipuri de muzică, precum pop coreean”.

Pentru Xavier, această realitate în care tot acel conținut este online, în care „chiar și idolii noștri sunt online” este ceva ce părinții s-ar putea să nu înțeleagă. Ei uită, notează el, că pe vremea lor  aveau „televiziune și reviste, iar acum totul este pe internet”.

Copiii din toate generațiile, explică Xavier, „sunt doar curioși și vor să găsească lucruri noi”, deși trebuie să fii atent la pericolele pe care le poate avea internetul pentru copii. „Cu excepția cazului în care este nesigur sau inadecvat pentru vârsta lor, părinții ar trebui să ia în considerare să-și lase copiii să exploreze lumea online cu încredere și să se „descopere”, deși nu fără o anumită supraveghere. Părinții ar putea crede că unele lucruri sunt șocante, pentru că este ceva cu care poate nu au fost obișnuiți, cum ar fi blugii rupți. Dar aceasta este doar libertatea de exprimare. Oamenii ar trebui să fie capabili să se exprime liber.”

Citește și: 5 things you can monitor with your parental control tool

Jocuri video și aplicații

Majoritatea părinților vor fi auzit deja despre Roblox, platforma de jocuri video care este și serviciul online preferat al lui Xavier. „Totuși, nu este ca și cum ai avea un singur joc video pe platformă. Roblox este diferită de multe alte platforme prin faptul că este o aplicație care are jocuri diferite în interior, iar jocurile nu au fost create de Roblox, ci de adolescenți”. Roblox nu este doar distractiv, ci poate oferi adolescenților și niște cunoștințe în codificare și modelare 3D, ajutându-i totodată să învețe importanța muncii în echipă.

fig 2. Două dintre jocurile favorite ale lui Xavier

„Da, Roblox îmi permite să mă joc cu alți copii”, a adăugat Xavier. „Există și multe alte jocuri video în care te poți juca cu prietenii. Unul dintre jocurile pe care le joc, Genshin Impact, este în mare parte ca propria ta lume, iar tu chiar o explorezi, și uneori, prietenii tăi se pot alătura și ei”. Dar identitatea exactă a acestor „prieteni” este, de înțeles, principala preocupare a părintelui. Există o amenințare posibilă a unui „pericolul străin” online și adulții încearcă să le explice copiilor lor necesitatea de a fi precaut cu oamenii pe care nu i-au întâlnit niciodată în viața reală.

Internetul ca instrument de studiu

„Unii părinți ar putea crede că copiii recurg la internet doar pentru a pierde timpul și că nu îi ajută în studii, dar de fapt există atât de multe informații încât poate nici profesorii nu îți oferă suficiente”, susține Xavier. Toate dispozitivele au devenit o sursă de cunoștințe aproape nelimitate și sunt accesibile aproape oricui, astfel „chiar și calculatoarele profesionale scumpe pot fi folosite gratuit pe internet”.

„Internetul nu este doar o pierdere de timp – este și un loc de învățat”, și mai mult decât cunoștințele școlare, internetul are și „subiecte despre care părinții ar putea refuza să discute. Există subiecte tabu despre care atât părinții, cât și copiii ar putea fi prea timizi pentru a le aborda și în mediul online putem găsi multe resurse care ne fac mai deschiși la minte decât părinții noștri”. Internetul, conchide Xavier, „ne oferă mult mai multe informații decât cele la care părinții noștri au avut vreodată acces”.

Cum își pot ajuta părinții copiii să rămână în siguranță online?

Pentru Xavier, este clar că „este responsabilitatea părinților să-și pregătească copiii pentru lumea virtuală și să-i supravegheze online”, subliniind că el însuși are nevoie de acordul părinților pentru a juca și pentru a folosi aplicațiile. Dar lucrurile nu sunt întotdeauna line între cele două părți ale mesei. Pentru a ajuta la rezolvarea acestui lucru, Xavier sugerează, în propriile sale cuvinte, aceste cinci trucuri pentru a ajuta adulții să se ocupe de cei mici:

  1. Fiți cu ochii pe copilul dvs., mai ales când începe să folosească internetul. S-ar putea să urască controlul și să creadă că sunteți cea mai rea persoană din lume, dar de dragul propriei lor siguranțe, fiți cu ochii pe ei. Odată ce sunt puțin mai mari, luați în considerare relaxarea unor limite sau oferiți-le treptat puțină libertate.
  2. Aflați aplicațiile și jocurile pe care copilul dvs. le folosește și arătați-le site-urile web pe care le pot folosi pentru a găsi informații.
  3. Alocați timp și jucați-vă cu copiii dvs., astfel puteți vedea ce fac ei și veți avea o activitate împreună. Fiți un fel de „model” pentru ei.
  4. Nu le spuneți pur și simplu copiilor dvs. că nu pot folosi rețelele sociale, fără să le oferiți argumente: acest lucru îi poate împinge și mai mult să folosească site-urile pe ascuns, ceea ce este mai rău. În schimb, încercați să înțelegeți de ce și cum le folosesc și explicați-le riscurile.
  5. Configurați-vă conturi pe aceeași rețea socială pe care o folosesc ei. Astfel veți avea și contextul pentru anumite discuții sau imagini.
  6. Concluzia este: „Încercați să fiți mereu acolo, dar oferiți-le și puțină libertate. Nu fiți supărat pe copiii dvs.: cea mai bună metodă pentru ca aceștia să înțeleagă un anumit lucru sunt explicațiile cu argumente.”

Elementul cheie este stabilirea unui raport bun și menținerea liniilor de comunicare deschise cu copiii dvs.. Să vă asigurați că ei folosesc tehnologia în mod responsabil și că rămân în siguranță online este o sarcină de colaborare cu aceștia. Este posibil să nu le puteți controla accesul la internet și obiceiurile 24 de ore din 24, 7 zile din 7, așa că este recomandat să le furnizați cunoștințele potrivite și să construiți un mediu în care să poată pune întrebări liber. Ascultați-i și oferiți-le sfaturi, asigurându-vă că sunt, de asemenea, conștienți cel puțin de cele mai frecvente amenințări cu care se pot confrunta în mediul virtual. Toate acestea îi vor ajuta în cele din urmă să evite hărțuirea cibernetică, grooming-ul, înșelătoriile și alte pericole care pândesc online.

Articol similar: Controlul folosirii tehnologiei de către copii: o măsură preventivă sau invazie a intimității?

Cuvinte finale

Oricine care a crescut într-un moment în care internetul a început să devină o parte vitală a lumii moderne se poate recunoaște în multe dintre cuvintele lui Xavier. Cu toate acestea, numeroasele servicii și metode de distragere care sunt acum la îndemâna copiilor, fac să fie o provocare pentru părinți și tutorii legali să își protejeze copiii de vătămări. Dacă până acum câțiva ani pericolele erau pe stradă, a fi în siguranță acum implică și mediile online și virtuale – ce citesc copiii, ce urmăresc, și cu cine vorbesc.

În cele din urmă, acum copiii cresc cu mai multe abilități și o înțelegere a posibilităților lor viitoare cu mult dincolo de ceea ce a trecut prin mintea generațiilor adulte de astăzi. Depinde de noi adulții să-i ajutăm să navigheze prin aceste resurse imense. Dar să nu uităm că pentru a face asta, trebuie să ne „încorporăm” în aceste tehnologii și servicii, pentru a înțelege cum funcționează. Și ce este mai bine decât să învătați lucruri noi împreună cu copiii dvs.?

Pentru a afla mai multe despre pericolele cu care se confruntă copiii online, precum și despre modul în care tehnologia poate ajuta, accesați Safer Kids Online.

André Lameiras June 1, 2022

Lasa un comentariu