Top 10 escrocherii care vizează persoanele în vârstă. Iată cum își pot menține siguranța


Internetul poate fi un loc minunat, dar este, de asemenea, plin de escroci care profită de persoanele credule.

Cu toții îmbătrânim iar aceasta este o veste bună pentru escrocii digitali, care constată că o societate în curs de îmbătrânire rapidă le poate aduce profituri semnificative. De aceea, atacatorii vizează din ce în ce mai mult persoanele în vârstă, plecând de la convingerea că aceste ținte dețin bani și, potențial, sunt mai puțin pricepute în domeniul digital pentru a detecta primele semne de avertizare ale unei escrocherii. În 2022, FBI-ul a raportat pierderi de 3,1 miliarde de dolari în materie de criminalitate cibernetică în ceea ce privește persoanele de peste 60 de ani, în urma a 88.262 de incidente. Deși acest lucru a reprezentat o creștere de 82% de la an la an, este posibil ca mult mai multe cazuri sa nu fi fost raportate.

Impactul unor astfel de escrocherii poate fi devastator pentru persoanele ieșite la pensie și fără o sursă de venit pentru a înlocui economiile sustrase de către escroci. Așadar, dacă sunteți un cetățean în vârstă sau doar o rudă îngrijorată, iată care sunt principalele escrocherii de care trebuie să fiți conștient și care sunt modalitățile de a vă păstra în siguranță.

10 escrocherii la care trebuie să fiți atent

Internetul poate fi, bineînțeles, un loc minunat. Dar aici putem întâlni deseori  infractori cibernetici care încearcă să sustragă informațiile personale și banii utilizatorilor web. Iată câteva dintre cele mai populare escrocherii:

1. Phishing

Un flagel al internetului modern: phishing-ul. Adesea, un e-mail de phishing, un mesaj de phishing pe telefon sau pe rețelele de socializare va sosi nesolicitat. Escrocul se dă drept o entitate legitimă, solicitându-vă să furnizați informații, cum ar fi datele de conectare la un cont, sau cerând să faceți click pe un link sau să deschideți un atașament. Primele două situații ar putea să îi permită să vă deturneze conturile, în timp ce a doua poate declanșa descărcarea unui program malware conceput pentru a fura mai multe date sau pentru a vă bloca computerul.

Figura 1. Exemplu de notificare falsă prin e-mail (citiți mai multe aici)

2. Escrocherii romantice

Escrocheriile romantice au generat 734 de miliarde de dolari pentru escroci în 2022, potrivit FBI. Escrocii vor crea conturi false pe site-urile de dating, se vor împrieteni cu persoane singure și vor construi o relație, cu scopul de a obține cât mai mulți bani de la aceștia. În mod tipic, escrocii declară că au nevoie de bani pentru plata unor facturi medicale sau pentru a achita cheltuielile de călătorie planificate cu scopul întâlnirii. Adesea, până primesc banii, aceștia vor găsi întotdeauna o scuză pentru a nu a răspunde unui apel video sau pentru a se întâlni în persoană.

ARTICOL SIMILAR: Rom-con: How romance fraud targets older people – and how to stay safe

3. Asigurare de sănătate

Escrocul se dă drept reprezentant al unei companii de asigurări de sănătate cu scopul de a obține informații personale și medicale care pot fi vândute altora pentru a comite fraude în domeniul asigurărilor de sănătate. Ei pot face acest lucru pe e-mail, la telefon sau chiar în persoană.

4. Asistență tehnică

În una dintre cele mai vechi escrocherii prin telefon, escrocul impersonează o entitate legitimă, cum ar fi o companie de tehnologie sau un furnizor de telecomunicații, pretinzând că ceva nu este în regulă cu PC-ul potențialei victime. Puteți primi acest apel din senin sau puteți fi îndemnat să apelați chiar dvs. o „linie de asistență” după ce pe computerul personal apare un pop-up inofensiv, dar îngrijorător. Escrocul vă poate păcăli să îi oferiți acces la computer. Acesta va încerca să găsească o modalitate de a obține bani de la dvs.; pentru „protecție” sau „actualizări” inutile ale dispozitivului sau prin furtul de informații financiare salvate pe acesta.

Figura 2. Această alertă este una falsă (citiți mai multe aici)

5. Fraudele asociate shopping-ului online

Escrocii creează magazine online cu aspect legitim și apoi îi atrag pe utilizatori să le viziteze prin intermediul e-mailurilor de phishing, al mesajelor SMS nesolicitate sau al mesajelor private din rețelele sociale. Articolele sunt adesea reduse, având prețuri incredibile. Cu toate acestea, produsele sunt fie contrafăcute, fie furate sau inexistente, iar scopul real este acela de a vă afla detaliile cardului.

6. Robocall-uri

Robocall-urile se bazează pe tehnologia automatizată pentru a suna un număr mare de destinatari deodată. Un mesaj preînregistrat poate fi folosit pentru a oferi produse gratuite sau cu discount mare. De asemenea, escrocii pot speria destinatarul pentru a-l determina să răspundă, de exemplu lăsând mesaje în care îl informează că este subiectul unui proces iminent. Dacă victimele răspund, escrocii vor încerca să obțină informații personale și financiare de la acestea.

7. Impersonarea autorităților

Precum escrocheriile de tip asistență tehnică, aceste escrocherii sunt de obicei efectuate de centre de apeluri cu sediul în Asia de Sud. Pierderile combinate au depășit 1 miliard de dolari în 2022. În această versiune, escrocul va suna pretinzând că este de la un organism guvernamental, informându-vă ca aveți taxe neplătite sau solicitându-vă alte plăți. Aceștia vor avertiza în mod agresiv că neplata ar putea duce la arestare sau la alte sancțiuni.

8. Loteriile false

Un escroc sună din senin, susținând că ați câștigat la loterie și că tot ce trebuie să faceți pentru a vă revendica câștigurile este să trimiteți în avans o mică taxă de procesare sau să plătiți un impozit. Bineînțeles, nu există niciun premiu și victima va rămâne păgubită.

Figura 3. Anunț fals de câștig la loto (vezi mai multe aici)

9. Rude aflate în pericol

Un escroc vă sună din senin pretinzând că este o rudă aflată în pericol. De obicei, va începe prin a spune ceva de genul „Bună, bunico, știi cine sunt?” și apoi va continua să vă povestească prin ce necazuri trece, poveste menită să vă convingă să-i trimiteți bani pentru a-i ajuta. De obicei, escrocul va solicita un transfer de bani sau efectuarea unei plăți prin intermediul unei aplicații de transfer bancar. Este posibil să vă ceară să păstrați totul secret. În unele variante, escrocul pretinde că este un ofițer de poliție, un medic sau un avocat care încearcă să vă ajute nepotul. Progresele în domeniul software-ului de inteligență artificială, cunoscut sub numele de deepfake, le-ar putea permite chiar să imite cu mai multă acuratețe vocea nepotului dvs. pentru a comite ceea ce se numește escrocherie de tip „răpire virtuală”.

10. Înșelăciuni legate de investiții

Cea mai mare sursă de venituri pentru infractorii cibernetici în 2022, cu peste 3,3 miliarde de dolari, această categorie se referă la schemele de îmbogățire rapidă care promit riscuri reduse și randamente garantate, adesea prin investiții în criptomonede. În realitate, întreaga investiție este falsă și este menită doar să vă sustragă fondurile.

Cum să vă mențineți în siguranță

Deși tacticile escrocilor se pot schimba, rețineți următoarele sfaturi privind cele mai bune practici pentru a rămâne în siguranță:

  • Dacă o ofertă pare prea bună pentru a fi adevărată, de obicei așa și este.
  • Tratați cu suspiciune orice contact nesolicitat. Dacă doriți să aflați mai multe, nu răspundeți niciodată direct la un mesaj. În schimb, căutați pe Google instituția expeditoare și sunați sau trimiteți un e-mail separat pentru a confirma identitatea.
  • Rămâneți calm, chiar și atunci când sunteți hărțuit la telefon. Și nu furnizați informații personale.
  • Nu vă încredeți în numărul de identificare al apelantului, deoarece acesta poate fi falsificat.
  • Folosiți autentificarea cu mai mulți factori pe conturile dvs. pentru a reduce riscul ca cineva să vă fure datele de autentificare.
  • Nu trimiteți niciodată bani prin transfer bancar, aplicații de plată sau criptomonede, deoarece nu există nicio modalitate de a-i solicita înapoi în cazul unei fraude.
  • Nu dați click pe linkuri și nu deschideți atașamente în e-mailuri, mesaje text sau mesaje private de pe rețelele sociale.

Ce trebuie să faceți dacă ați căzut în plasa escrocilor

Dacă credeți că ați fost înșelat, luați legătura cu poliția locală și cu banca dvs. (dacă au fost implicate detalii financiare). De asemenea, este o idee bună să vă resetați parolele dacă credeți că le-ați oferit unui potențial escroc.

Dacă citiți aceste rânduri și aveți rude în vârstă, alocați-vă un pic de timp pentru o discuție legată de escrocheriile online. Tehnologia poate fi adesea intimidantă dacă nu o înțelegem pe deplin. Dar tocmai de această reticență de a afla mai multe, dar și de reticența noastră de a spune cuiva că am fost înșelați, profită escrocii.

Phil Muncaster March 14, 2024

Lasa un comentariu