Urma de date pe care o lăsați în spate ori de câte ori folosiți internetul este mai mare și oferă mai multe detalii despre dvs. decât ați putea crede.
Unii oameni consideră că reclamele pe care le văd online apar în urma unei conversații pe care au avut-o pe stradă. Dacă sunteți colaborator sau lucrați în industriile de securitate cibernetică și/sau de confidențialitate, atunci este posibil să fi auzit lucruri similare, iar atunci când încercați să explicați altor persoane modul în care companiile ar fi putut colecta datele folosite pentru publicitate, toate aceste răspunsuri sunt respinse. În realitate, cel mai probabil ați permis de bună voie, dar poate fără să știți, ca datele dvs. să fie colectate și folosite.
Procesul este adesea invizibil, datele fiind colectate în mod ascuns din acțiunile pe care le întreprindem și din fragmentele de informații pe care le partajăm în mod deschis. Companiile folosesc apoi tehnologia pentru a face deducții „inteligente” cu privire la preferințele dvs.
Dacă folosiți o aplicație de hărți GPS pentru a găsi un restaurant cu un anumit specific, furnizorul aplicației poate constata că luați masa în oraș, în ce zi a săptămânii mâncați în oraș, eventual cât de des, cât de departe sunteți dispus să călătoriți, eventualele preferințe alimentare, ora la care luați masa etc. În acest caz, data furnizată de către utilizator a fost doar numele restaurantului, însă informațiile care pot fi deduse din această acțiune pot fi semnificative.
Ca să folosim exemplul celor care consideră că reclamele care sunt afișate online apar în urma unei conversații pe care au avut-o pe stradă, propunem următoarea situație: după ce un cuplu discută și iau hotărârea să mănânce la un restaurant cu specific indian sau chinezesc, aceștia vor folosi mai târziu smartphone-ul pentru a naviga până la destinația aleasă. Cel mai probabil, în cursul zilelor viitoare, aceștia vor vizualiza o reclamă la un restaurant asemănător cu cel ales anterior, iar aceasta este o urmare a datelor pe care le-au transmis chiar ei, în mod liber, aplicației de navigare.
Înțelegerea modului în care sunt colectate datele și a concluziilor care sunt deduse din frânturi de informații este complicată. Este probabil un subiect interesant atunci când cineva îl explică, dar este prea complex și prea dificil de aplicat pentru a evita în totalitate colectarea informațiilor personale.
Educarea utilizatorilor cu privire la valoarea și importanța datelor lor personale este chiar motivul pentru care, în ianuarie 2008, SUA și Canada au creat Data Privacy Day (Ziua Confidențialității Datelor). Aceasta este asociată cu Data Protection Day (Ziua Protecției Datelor), marcată de țările din Europa începând cu anul 2006. Data care marchează această zi, 28 ianuarie, amintește semnarea, în 1981, a Convenției 108, un tratat internațional care se referă la confidențialitatea și protecția datelor.
În SUA, evenimentele dedicate Data Privacy Day se desfășoară pe parcursul unei săptămâni, oferind mai multe oportunități pentru implicare și dezbateri publice. De la debutul istoric al acestei zile, lumea datelor și a confidențialității a cunoscut o schimbare semnificativă. Valoarea datelor este acum recunoscută de către companii și guverne, ceea ce a dus la colectarea semnificativă a datelor cu caracter personal. Această colectare masivă a determinat necesitatea creării unui cadru legislativ, precum Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) în UE și Legea privind drepturile la confidențialitate din California (CPRA), care oferă o anumită protecție persoanelor care doresc să controleze utilizarea informațiilor lor personale.
Activitățile desfășurate cu rol de conștientizare, cum ar fi Data Privacy Week (Săptămâna confidențialității datelor), sunt importante, deoarece oferă o temă de discuții între persoane, companii și guverne. Cu toate acestea, este oare protecția datelor și a confidențialității cu adevărat importantă sau este un subiect pe care putem să-l ignorăm în marea majoritate a timpului și asupra căruia să ne îndreptăm atenția anual, doar în preajma unei zile aniversare?
Specialiștii în protecția și confidențialitatea datelor ar putea spune că „da, conceptele referitoare la ceea sunt datele cu caracter personal, valoarea pe care acestea o dețin, riscul ca acestea să fie folosite în mod abuziv sau doar colectate” ar trebui să constituie un subiect frecvent adus în fața opiniei publice, iar unii specialiști propun chiar ca acesta să devină un subiect pe care cu toții să-l putem studia în timpul ciclului de învățământ. Mai mult, în cazul copiilor, este recomandat ca noțiunile legate de confidențialitatea datelor să fie studiate înainte ca aceștia să dețină și să utilizeze primul lor smartphone sau alt dispozitiv „inteligent”. Acest lucru trebuie să includă explicarea, pe înțelesul lor, a conceptelor legate de drepturile pe care legislația privind protecția vieții private le oferă individului, precum dreptul de ștergere a datelor, de modificare a acestora, de a solicita accesul la aceste date și așa mai departe.
Preluați controlul asupra datelor dvs.
Este important ca oamenii să acorde importanța cuvenită datelor lor personale, a felului în care acestea sunt colectate, și a cadrului legislativ ce le oferă dreptul de a-și gestiona informațiile personale. Astfel, în desfășurarea activităților de zi cu zi, oamenii vor înțelege de ce li se afișează anumite reclame în feed-ul de știri sau de pe rețelele de socializare și vor deveni mai responsabili în ceea ce privește protecția informațiilor lor personale.
ARTICOLE SIMILARE:
Aplicațiile ascultă tot ce vorbim – mit sau realitate?
Faceți curățenia de primăvară? Nu uitați de amprenta dvs. digitală
Datele dvs. personale sunt expuse excesiv în mediul virtual? Iată 7 pași pentru o prezență online responsabilă și sigură
Beyond the tick box: What to consider before agreeing to a privacy policy
Lasa un comentariu