Protecția vieții private: ar trebui să limităm tracking-ul folosit de automobile?


Probabil că automobilul dvs. știe mai multe despre dvs. decât credeți - dar este cu adevărat justificată renunțarea la confidențialitate pentru avantajul comodității?

Tracking-ul a devenit un subiect fierbinte în ultima vreme. Cantitatea de date pe care o aplicație sau un sistem de operare (OS) o poate folosi pentru identificarea și colectarea datelor personale este enormă, în funcție de metoda de monitorizare pe care o folosește. Deși este clar de ce producătorii și comercianții doresc mai multe date (pentru a-și adapta produsele, pentru a spori eficiența, pentru a atrage consumatorii, pentru a stimula vânzările și pentru a alimenta inovația), acest lucru implică adesea un cost ascuns, și anume confidențialitatea.

Unii susțin că folosirea instrumentelor de tracking este un compromis necesar pentru ca anumite servicii să rămână gratuite. Chiar recent, Meta a lansat o opțiune cu plată pentru Facebook și Instagram în Uniunea Europeană, care este concepută pentru a evita urmărirea datelor în favoarea unui abonament plătit care limitează colectarea acestora.

Dar de ce să avem astfel de îngrijorări? Ei bine, cantitatea de date cu caracter personal care este exploatată de către companii poate fi uriașă, multe companii de marketing tranzacționând literalmente aceste date cu alte organizații și furnizori.

ARTICOL SIMILAR: Privacy of fitness tracking apps in the spotlight after soldiers' exercise routes shared online

Revenind la automobile, recunoaștem rolul vital al acestora în viața noastră, permițându-ne să parcurgem rapid distanțe lungi și deschizând noi oportunități sociale și locuri de muncă, iar automobilele electrice oferă un avantaj suplimentar de sustenabilitate și protecție a mediului. În mod tradițional, acordul cu furnizorii de automobile era simplu: prețul de achiziție cuprindea toate echipamentele mașinii; cu toate acestea, producătorii de automobile au decis să abordeze o cale diferită. Unii dintre ei oferă acum abonamente, asemănătoare aplicațiilor pentru smartphone sau PC, cu excepția faptului că, în acest caz, plătim pentru un serviciu care era de obicei inclus în prețul automobilului, cum ar fi echipamentele preinstalate.

De exemplu, atunci când BMW a ales să ofere scaunele încălzite ca opțiune cuprinsă în abonament, aceasta fiind o funcție deja instalată, dar dezactivată până la activarea prin plată, a existat o respingere semnificativă din partea consumatorilor. Acest lucru a determinat compania să renunțe la acest plan.

În tot acest timp, automobilul dvs. face și altceva: vă monitorizează comportamentul. Ar trebui să vă fie clar de ce: este vorba despre acele date și indicatori de utilizare.

Cum vă poate monitoriza automobilul dvs.

Mașinile moderne pot fi foarte capabile. Unele au ecrane în tot interiorul cu diferite funcții, lumini LED și o mulțime de funcții de conectivitate.

Ecranele lor de infotainment sunt alimentate de cipuri similare cu cele din interiorul computerelor sau smartphone-urilor dvs., doar că sunt construite pentru a fi mai rezistente, datorită modului în care sunt folosite mașinile, acestea fiind expuse uzurii, căldurii și frigului etc. Aceste cipuri pot avea și au aceleași capacități ca și smartphone-urile (potențate și mai mult de funcții precum Android Auto sau Apple CarPlay), ceea ce înseamnă că, pe lângă faptul că vă permit să vă deschideți torpedoul (la propriu), vă oferă și opțiunea de navigație GPS, acces la internet, streaming de muzică și filme, apeluri sau chiar acces la jocuri.

Unele ecrane de infotainment auto pot avea înfățișarea unor tablete. (Credit: Jenny Ueberberg/Unsplash)

În mod similar cu modul în care telefonul dvs. urmărește utilizarea aplicațiilor, iar aplicațiile monitorizează ce melodii ascultați, cât timp le utilizați și ce vă captează atenția mai mult timp, sistemul de operare al mașinii dvs. face același lucru. Acesta înregistrează inclusiv orele și traseul fiecărei călătorii pe care o faceți. În funcție de politica de confidențialitate a furnizorului, aceste informații ar putea fi accesate de companii și persoane cărora probabil că nu le-ați permis niciodată să vă urmărească traseul. Fără un consimțământ explicit, acest tracking continuu vă pune în pericol viața privată.

Cei mai mulți proprietari de mașini probabil că nu au nicio idee despre câte date poate obține automobilul lor de la ei. Potrivit unui studiu realizat de The Washington Post, marca de mașină testată a generat până la 25 de gigabiți de date pe oră, inclusiv înregistrări telefonice, stilul de condus și multe altele, și a trimis toate aceste date înapoi la producător. Comparând acest lucru cu Spotify, care, în medie, ar putea folosi 144 de megabiți pe oră, diferența este destul de evidentă.

Washington Post a cumpărat chiar și un sistem de navigație la mâna a doua aparținând aceleiași mărci și a descoperit că a putut reconstitui profilul proprietarului anterior, verificând datele înregistrate în sistem, aflând adresele de acasă și de la locul de muncă, stațiile de alimentare frecventate și multe altele. Acest lucru este foarte asemănător cu o descoperire făcută de cercetătorii ESET cu privire la routere achiziționate la mâna a doua, care încă conțineau date confidențiale.

Scopul justifică mijloacele?

Automobilele conectate fac multe lucruri bune. Ele îmbunătățesc siguranța prin faptul că vă informează cu privire la accidentele din trafic și vă oferă diverse alerte, cum ar fi să vă reamintească să faceți un schimb de ulei, și vă ajută să le localizați în cazul în care sunt furate, mulțumită informațiilor de localizare pe care le pot împărtăși. De asemenea, camerele și senzorii auto vă ajută să gestionați condițiile dificile de condus, ceea ce este foarte util.

De asemenea, datele mașinilor smart pot fi trimise altor părți interesate, multe dintre acestea folosindu-le pentru prevenirea fraudelor, analiza accidentelor, îmbunătățirea tarifelor de asigurare auto sau chiar pentru planificarea rutelor și a drumurilor de către profesioniștii în urbanism.

Dar toate acestea vin cu avertismentul unei intruziuni semnificative în viața privată. Chiar dacă datele colectate sunt anonime, așa cum reiese din studiul Washington Post, ele pot fi folosite pentru a recrea profilul unui șofer, acțiune similară cu browser fingerprinting, care utilizează o varietate de date generale pentru a îmbunătăți experiențele pe site-urile web. Instrumentele de tracking auto funcționează pe un principiu similar, dar acestea au drept cost intimitatea personală.

Datele colectate de automobil sunt protejate?

În afară de aspectul evident al confidențialității în ceea ce privește monitorizarea și colectarea datelor, există, de asemenea, o problemă de securitate cibernetică. Deoarece datele colectate sunt păstrate pe suportul de stocare al automobilului și, în plus, sunt partajate cu producătorul și cu alte persoane, proprietarul mașinii este expus unei potențiale încălcări sau scurgeri de date.

Nu este un secret faptul că mulți producători pot fi victime ale atacurilor informatice, putând pierde o mulțime de date. Datele personale, cum ar fi nume, e-mail, destinații și multe altele, pot face parte din aceste scurgeri de informații, oferind astfel mai multă muniție hackerilor, fie pentru a comercializa aceste date altor escroci, fie pentru a încerca să spargă alte conturi ale persoanelor cu ajutorul informațiilor obținute.

Mașinile conțin acum o mulțime de date, la fel ca telefoanele. (Credit: Tero Vesalainen/Shutterstock.com)

Mașinile în sine pot fi, de asemenea, în vizorul atacatorilor; prin urmare, hackerii le pot afla și dezvălui locația, le pot debloca portierele, pot afla mai multe despre proprietarii lor, pot fura informații financiare stocate sau pot accesa alte dispozitive de tip IoT, ceea ce poate conduce la tot felul de incidente. Există un exemplu celebru în care doi hackeri au controlat de la distanță un SUV, ceea ce demonstrează că, având vulnerabilitățile potrivite, mașinile și pasagerii acestora pot fi în mare pericol.

Orice date potențial utile sunt în pericol de a fi preluate, iar acest lucru duce conversația înapoi la confidențialitate, deoarece, conform regulamentului GDPR, probabilitatea breșelor de date ar fi redusă prin criptarea datelor personale. Cu toate acestea, datele colectate și stocate în automobilele conectate adesea nu sunt criptate, iar în SUA, în mod specific, nu există legi care să impună anonimizarea sau criptarea datelor, unele companii având ca obiect de activitate vânzarea datelor respective către guverne, de exemplu.

Ce puteți face în legătură cu tracking-ul auto?

Devine din ce în ce mai greu să achiziționați o mașină care să nu fie conectată într-un fel sau altul, ceea ce ar fi cea mai bună opțiune.

Deși producătorii de autovehicule sunt responsabili din punct de vedere legal pentru protejarea datelor dvs. personale, se pot produce totuși incidente. Dacă un sistem auto ar utiliza o formă de criptare sau un VPN, poate un cip de securitate, ar face mult mai mult pentru a asigura securitatea datelor colectate, dar nu toate brandurile de mașini utilizează o astfel de practică.

Din punctul de vedere al proprietarului, resetarea funcțiilor (factory resetting) sistemului auto înainte de a-l vinde este o modalitate evidentă de a șterge datele private. În plus, acesta poate cere unui service auto să șteargă toate datele conținute în sistemul automobilului, deoarece uneori o resetare a funcțiilor nu este suficientă. Mai mult, după ce închiriați o mașină, deconectați-vă telefonul și ștergeți toate datele legate de utilizare înainte de a o înapoia.

Mergând un pas mai departe, cineva ar putea, de asemenea, să aleagă să nu-și conecteze telefonul la mașină, dar atunci ce rost ar mai avea toate aceste funcții moderne?

În concluzie, în lipsa unei conștientizări și a unei responsabilități adecvate din partea producătorilor, datele dvs. personale vor fi în pericol, iar în ceea ce privește viața privată, trebuie asigurată o protecție suplimentară. Fără aceasta, nimeni nu va scăpa de o anumită formă de tracking.

CITIȚI ȘI: Connected cars: How to improve their connection to cybersecurity

 

Mark Szabo January 3, 2024

Lasa un comentariu