Pe măsură ce uzul tehnologiei a crescut, au început să devină familiari și diverși termeni mai tehnici, anterior nu atât de larg cunoscuți, precum cel de backup. Desigur, conceptul de backup a existat cu mult înainte de a primi acest nume. Avea loc un proces de backup ori de câte ori un document sau o informație importantă era copiată și stocată în alt loc decât originalul, în ideea de a nu fi pierdute. Procedând astfel, dacă fișierul original era deteriorat, era posibilă recuperarea informațiilor prin copia de rezervă, care era păstrată într-o altă locație sigură. Când a fost adoptată această noțiune de consumatori și companii într-un context tehnologic, caracteristicile originale ale acestui proces nu s-au schimbat - în schimb, au devenit disponibile noi resurse pentru a face procesul de backup mai ușor și mai rapid.
În acest articol, vom analiza principalele tipuri de backup, precum și unele dintre cele mai frecvente greșeli pe care mulți dintre noi le pot face în timpul procesului de backup. Există trei tipuri principale de backup: complet, incremental și diferențial.
Backup complet (full)
După cum sugerează și numele, acesta se referă la procesul de copiere a tot ceea ce este considerat important și care nu trebuie pierdut. Acest tip de backup servește ca o primă copie și, în general, cea mai fiabilă copie a documentelor importante, ce poate fi făcută fără alte instrumente suplimentare.
Backup incremental
Acest proces necesită mai multă atenție la diferitele faze ale backup-ului, deoarece implică realizarea de copii ale fișierelor luând în calcul doar modificările aduse acestora de la ultimul backup. De exemplu, imaginați-vă că ați făcut un backup complet. Odată ce ați terminat, decideți că veți efectua mai departe doar backup-uri incrementale. Iar atunci când creați mai departe două noi fișiere de lucru, acest tip de backup odată implementat va detecta faptul că toate fișierele din backup-ul complet au rămas neschimbate și va face copii de rezervă doar celor două fișiere nou create. Astfel, prin backup-ul incremental se economisesc timp și spațiu de stocare, deoarece vor exista întotdeauna mai puține fișiere decât dacă s-ar efectua un backup complet. Vă recomandăm să nu încercați să efectuați prin proceduri manuale un astfel de tip de backup.
Backup diferențial
Un backup diferențial are aceeași structură de bază ca unul incremental - cu alte cuvinte, implică realizarea de copii doar pentru fișierele noi sau fișierele care au suferit modificări. O diferență constă în faptul că acest proces presupune ca toate fișierele create după backup-ul inițial complet să fie întotdeauna copiate din nou. Recomandăm și de această dată să nu vă propuneți să derulați manual backup-uri de acest tip.
Unde să stocați datele copiate
Odată ce ați stabilit ce tip de backup este cel mai potrivit pentru nevoile dvs., este important să luați în considerare cu atenție unde stocați datele respective. Tipurile de dispozitive media utilizate pentru stocarea datelor au continuat să sufere modificări de-a lungul timpului. Backup-urile au fost făcute pe cartele perforate, floppy disk-uri, medii optice precum CD-uri, DVD-uri și Blu-Ray, benzi magnetice, hard disk extern, servicii de stocare bazate pe cloud și multe altele. Una dintre întrebările pe care trebuie să le luați în considerare atunci când decideți unde să faceți backup-ul este: Cât timp voi avea nevoie să păstrez această copie de rezervă? Cunoscând răspunsul la această întrebare, va fi mai ușor să aflați în ce mediu ar fi potrivit să stocați fișierele.
Tabelul următor conține durata de viață estimată a unor diferite medii de stocare:
Mediu | Data inventării | Durată de viață | Capacitate |
HD | 1956 | 5-10 ani | De la GB la TB |
Floppy disk | 1971 | 3-5 ani | Sute de KB până la câțiva MB |
CD/CD-ROM | 1979 | 25-50 ani | 80 minute sau 700 MB |
MD (Mini Disc) | 1991 | 25-50 ani | 60 minute sau 340 MB |
DVD | 1994/1995 | 25-50 ani | 4.7 GB |
Card SD | 1994 | 10 ani sau mai mult | De la câțiva MB la GB |
Memorie USB | 2000 | 10 ani sau mai mult | De la câțiva MB la GB |
SSD | 1970-1990 | 10 ani sau mai mult | De la GB la TB |
Sursă: showmetch.com.br
Deci, avem acum câteva informații care ne vor ajuta să stabilim și să menținem o rutină stabilă și sigură de backup, însă mulți dintre voi se întreabă probabil dacă este într-adevăr necesar un astfel de proces și de ce este considerat atât de important.
Pentru a răspunde corect la această întrebare, ar fi necesar să cunoaștem nevoile specifice ale fiecărei persoane sau afaceri, așadar haideți să analizăm două scenarii fictive care vă vor servi drept exemple în care un astfel de backup joacă un rol esențial.
- Un exemplu din categoria Companii
Un manager IT constată că stația sa de lucru este complet paralizată și găsește un mesaj pe ecran, care-l anunță că toate datele sunt acum criptate. Același mesaj este afișat pe alte câteva stații aflate în companie. Mai târziu, descoperă că serverul de fișiere al companiei s-a prăbușit, din cauza aceleiași probleme: programul ransomware WannaCryptor.
Compania din exemplul de mai sus, care era dependentă de serverul său de fișiere pentru a putea derula operațiunile normale de lucru, ar fi putut evita cu ușurință un astfel de atac ransomware dacă ar fi avut un backup complet, offline al serverului de fișiere.
- Un exemplu din categoria Uz personal de date
Un utilizator obișnuit se bazează pe stocarea hard disk-ului personal pentru a păstra toate bunurile sale digitale colectate în timp. Un defect fizic al acestor hard disk-uri este plauzibil să survină brusc.
Datele pot fi compromise de asemenea de o pană de curent, însă în realitate există multe alte potențiale cauze pentru pierderea datelor. Acestea pot fi protejate prin efectuarea periodică de copii de rezervă. Dacă aveți orice informații pe care nu doriți să le pierdeți, backup-ul este o modalitate eficientă de a preveni acest lucru.
Greșeli frecvente făcute în timpul backup-ului
Acum că am stabilit de ce este important backup-ul, vom continua cu câteva recomandări, precum și cu câteva greșeli comune făcute în timpul acestui proces.
- Să nu faceți backup
Aceasta este fără îndoială cea mai frecventă greșeală. Foarte adesea, nu se face backup pentru că nu se ia în calcul, în primul rând, implementarea unui astfel de mecanism sau pentru că informațiile nu au părut importante - până când au fost pierdute.
- Să salvați copiile de rezervă pe același hardware pe care se află fișierele originale
Ideea unui backup este de a face o copie, în caz că datele originale sunt pierdute sau compromise. În mod evident, copia trebuie stocată într-o locație diferită de cea în care sunt păstrate fișierele originale.
- Să nu testați backup-ul
Efectuarea unui backup implică o serie de procese. Nu este suficient doar să creați o copie - trebuie, de asemenea, să verificați fișierele pentru a vedea dacă datele pe care le-ați salvat sunt accesibile în cazul în care aveți nevoie de ele. Indiferent de formatul copiei, care este adesea un fișier comprimat, acesta ar putea deveni corupt, caz în care trebuie făcută o nouă copie de rezervă.
- Să nu efectuați backup-uri în mod regulat și suficient de frecvent
Este important să faceți periodic copii de rezervă, mai ales dacă informațiile sunt actualizate frecvent. Imaginați-vă, de exemplu, că scrieți o carte într-un document text și că faceți o copie de rezervă numai în prima zi a fiecărei luni. Dacă fișierul este pierdut în data de 15 a lunii, veți rămâne cu o copie de acum două săptămâni și veți pierde toată munca pe care ați realizat-o de atunci.
- Să nu clasificați fișierele de backup
După ce ați terminat de făcut copiile de rezervă, păstrați o evidență clară a acestora și a locurilor lor de proveniență. În cazul în care trebuie să recuperați datele, este esențial să faceți acest lucru de pe echipamentul potrivit.
Concluzii
Un incident de pierdere a datelor ne poate costa pe oricare dintre noi scump și este de la sine înțeles că backup-urile ar trebui să facă parte din rutina oricărei persoane sau companii. Într-un fel, backup-urile sunt menite să protejeze investiția pe care o facem în date.
Doriți să aflați mai multe? Am abordat anterior problemele pe care le ridică backup-ul din mai multe perspective, inclusiv în acest ghid simplu „Options for backing up your computer", legat, în principal, de cele mai frecvente resurse hardware și software implicate în operațiunile de backup.
Lasa un comentariu