Dincolo de distracție și jocuri: explorarea riscurilor de confidențialitate în aplicațiile pentru copii


Ar trebui ca aplicațiile pentru copii să vină cu „etichete de avertizare”? Iată cum să vă asigurați că locurile de joacă digitale ale copiilor dvs. sunt spații sigure pentru joacă și învățare.

Copiii petrec mai mult timp pe telefoane decât oricând. Aproximativ 80% dintre tinerii europeni de 9-16 ani accesează internetul de pe telefonul lor în fiecare zi. În Marea Britanie, 91% dintre copii au un telefon mobil până la vârsta de 11 ani. Și în SUA, 91% dintre copii au un smartphone până la 14 ani. În timp ce aceste dispozitive și aplicațiile instalate pe ele pot fi un instrument excelent pentru divertisment, socializare și învățare, ele prezintă și riscuri.

În calitate de părinți, aceștia cumpără adesea aceste dispozitive în primul rând pentru a fi mereu conectați cu copiii lor, pentru a putea verifica dacă sunt în siguranță când sunt departe de casă și, poate într-o măsură mai mică, pentru a se conecta cu prietenii lor. Dar câți dintre dvs. iau în considerare potențialele implicații privind siguranța online? O mare parte a problemei constă în lipsa de transparență în ceea ce privește utilizarea datelor și dezvoltatorii de aplicații care, spre deosebire de dvs., nu au întotdeauna în vedere interesul superior al copiilor.

Citiți în continuare pentru a descoperi principalele riscuri de siguranță asociate cu aplicațiile direcționate către copii și cum să le atenuați.

Ar trebui ca aplicațiile să vină cu avertismente de siguranță?

Aplicațiile pentru smartphone sunt poarta de acces către lumea digitală pentru copiii dvs. Dar i-ar putea expune și la reclame de exploatare, conținut neadecvat și riscuri de securitate și confidențialitate. Provocarea pentru părinți este agravată de setările complexe de confidențialitate, politicile de confidențialitate opace, lacunele de reglementare, aplicarea slabă și propria lipsă de conștientizare.

Nu există nicio îndoială că există un risc aici. Un studiu de la Incogni a analizat 74 de „aplicații Android direcționate către copii” utilizate în întreaga lume și a constatat următoarele:

  • Aproape jumătate (34/74) colectează cel puțin unele date despre utilizatori, o treime dintre acestea colectând cel puțin șapte tipuri de date, inclusiv locația, adresele de e-mail, istoricul achizițiilor și interacțiunile cu aplicațiile
  • Dezvoltatorii au susținut că motivul acestei colectări de date a fost în principal pentru analiză, funcționalitatea aplicației, prevenirea fraudei și scopuri de publicitate sau marketing
  • Doar 62% dintre aplicațiile de colectare a datelor au permis utilizatorilor să solicite ștergerea datelor lor

 

Un alt studiu asupra aplicațiilor iOS etichetate pentru copii sub 12 ani a constatat că: toate partajează datele utilizatorilor cu diferite grade de sensibilitate în afara aplicației, 44% au trimis cel puțin o informație personală despre utilizatori către terți și aproximativ 65% au împărtășit date cu terți care furnizează publicitate sau analize în scopuri comerciale.

Ce spune legea

Legislatorii au adoptat o legislație specifică pentru a proteja copiii de colectarea și utilizarea excesivă a datelor.

În SUA, COPPA a fost adoptată în 1998 pentru a forța dezvoltatorii să obțină consimțământul părinților înainte de a colecta informații personale de la tinerii sub 13 ani. De asemenea, trebuie să ofere o politică de confidențialitate clară care să detalieze modul în care sunt utilizate informațiile colectate și să ofere părinților opțiunea de a revizui, modifica sau șterge aceste date.

În UE, GDPR-K cere dezvoltatorilor să colecteze doar datele minime necesare pentru a furniza serviciile unei aplicații și, în majoritatea cazurilor, să obțină consimțământul părinților pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. De asemenea, necesită setări de confidențialitate adecvate vârstei, ușor de înțeles de către copii și pe care dezvoltatorii să le evalueze și să atenueze în mod regulat riscurile de protecție a datelor.

Acțiunile de aplicare de-a lungul anilor au fost limitate. TikTok a fost o excepție notabilă – fiind penalizată cu o amendă GDPR de 345 de milioane de euro (368 de milioane de dolari) și un acord FTC de 5,7 milioane de dolari. Dar doar pentru că mai mulți dezvoltatori de aplicații pentru copii nu sunt amendați, nu înseamnă că nimic nu este în neregulă. Ar putea indica mai degrabă o lipsă de capacitate de reglementare pentru aplicare. Deci de ce ar trebui să fiți îngrijorat?

Principalele riscuri ale aplicației de care trebuie să fiți conștienți

Colectare excesivă de date: informațiile personale, cum ar fi vârsta, adresa de e-mail și locațiile și activitatea din aplicație pot fi o mină de aur pentru agențiile de publicitate. Dacă acestea sunt partajate de dezvoltatori prin intermediul instrumentelor de tracking terță parte, ridică îngrijorări cu privire la publicitatea de exploatare și reprezintă un risc pentru securitatea datelor.

Publicitate fără scrupule: anunțurile care vizează în special copiii mici pot exploata incapacitatea acestora de a discerne că sunt ținte pentru acestea și pot include și conținut neadecvat.

Achiziții în aplicație: Unele aplicații – în special în lumea jocurilor – permit utilizatorilor să facă achiziții în timpul unei sesiuni. Copiii pot fi mai susceptibili să cheltuiască bani – ceea ce în cele din urmă v-ar putea costa scump ca părinte.

Supraveghere parentală limitată: unele aplicații pentru copii nu dispun de controale parentale adecvate, ceea ce face dificil să minimizați expunerea la risc pentru copiii dvs. atunci când utilizați aplicația.

Informații limitate de confidențialitate: în ciuda cerințelor de reglementare din multe jurisdicții, aplicațiile pentru copii pot prezenta politici de confidențialitate/securitate opace, ceea ce face să nu fie clar cum vor fi utilizate și protejate datele copilului dvs. După cum afirmă autoritatea de reglementare a confidențialității din Marea Britanie: „Designul prost al informațiilor privind confidențialitatea ascunde riscurile, dezvăluie experiențe bune pentru utilizatori și seamănă neîncredere între copii, părinți și serviciile online”.

Partajare excesivă: unele aplicații pot oferi copiilor mijloace limitate de a restricționa cantitatea de informații pe care o împărtășesc cu alți utilizatori, punându-i în pericol din cauza cyberbullying-ului, a hoților de date și a fraudelor.

Conținut neadecvat: aplicațiile le pot permite copiilor dvs. să acceseze conținut nepotrivit pentru grupa lor de vârstă, inclusiv pe cel distribuit de alți utilizatori. Site-urile de social media sunt deosebit de riscante, având în vedere grupul potențial mare de utilizatori care partajează imagini și videoclipuri. Moderatorilor le poate lua timp să ajungă din urmă și să elimine orice lucru considerat nepotrivit.

Riscuri de securitate: aplicațiile mobile prezintă, de asemenea, riscuri semnificative de securitate. Cele care nu au în vedere securitatea ar putea include vulnerabilități, configurări greșite și alte riscuri - cum ar fi lipsa criptării datelor. Aceste lacune pot fi exploatate de actori amenințări pentru a fura datele copilului dvs., inclusiv autentificarea la aplicații, pentru a-l înscrie la servicii cu tarif premium sau pentru a le deturna conturile de rețele sociale și de jocuri. Ca alternativă, aceștia ar putea folosi accesul la dispozitivul copilului pentru a se angaja în șantajul cibernetic.

Cum să reduceți riscurile de siguranță ale aplicațiilor

În calitate de părinte, aveți un rol esențial de jucat în protejarea confidențialității și a securității copilului dvs. atunci când utilizează aplicații pentru smartphone. Iată cum:

Discutați cu copiii dvs.: educați-vă copilul despre importanța protejării informațiilor sale personale și consecințele potențiale ale riscurilor de securitate și confidențialitate. O gândire deschisă vă poate asigura că sunteți mereu prima persoană pe care o anunță înainte ca acesta să ia orice decizie cu privire la partajarea informațiilor online. E bine să vorbim.

Cercetați: examinați întotdeauna orice aplicație pe care copilul dvs. dorește să o descarce înainte de a-i permite acest lucru. Verificați politicile de confidențialitate și reputația pentru confidențialitate și securitate.

Păstrați controlul: respectați confidențialitatea copilului dvs., dar spuneți-i că veți verifica periodic pentru a monitoriza utilizarea aplicației și permisiunile. Luați în considerare utilizarea software-ului de control parental pentru a limita ceea ce poate descărca și ce caracteristici va putea accesa (de exemplu, dezactivarea mesajelor sau a funcțiilor sociale). Un astfel de software va permite, de asemenea, navigarea în siguranță și va furniza rapoarte de utilizare a internetului.

Concentrați-vă pe securitate: descărcați software anti-malware de la un furnizor reputat pe dispozitivul copilului dvs. Verificați că este întotdeauna actualizat cu cea mai recentă versiune a aplicației și a sistemului de operare și este protejat cu parolă. Activați autentificarea cu mai mulți factori (MFA) oriunde este disponibilă această funcție. Și asigurați-vă că copilul dvs. descarcă numai aplicații din magazinele oficiale de aplicații Google/Apple.

Blocați anunțurile publicitare: dezactivați urmărirea anunțurilor pe smartphone-ul copilului dvs. accesând setările relevante pe Android sau iOS.

Alegeți aplicații potrivite pentru copii: pentru dispozitivele Android, căutați aplicații „Teacher approved” pe Google Play în secțiunea Kids. Aplicațiile sunt evaluate în funcție de „categoria de vârstă, calitatea experienței, îmbogățirea cunoștințelor și entertainment”.

Cu toții ne dorim pentru copiii noștri să profite la maximum de smartphone-urile. Dar, în primul rând, dorim ca ei să fie în siguranță. Navigarea în acest câmp minat digital nu va fi niciodată ușoară. Dar cu cât știți mai multe despre riscuri, cu atât deciziile dvs. vor fi mai bine informate.

 

Phil Muncaster May 6, 2024

Lasa un comentariu