Copiii și primele dispozitive mobile: cum să abordați ca părinți securitatea primului smartphone al copilului dvs.


A sosit momentul pentru achiziționarea primului smartphone pentru copilul dvs. Înainte de a-l oferi, însă, asigurați-vă că îl ajutați să folosească noul gadget în siguranță și în mod responsabil.

Alegerea cadourilor potrivite pentru copiii dvs. poate fi dificilă, mai ales dacă este vorba de cadouri pentru pentru pre-adolescenți. Momentul este unul delicat, mai ales că la acea vârstă mulți copii simt că sunt prea mari pentru jucării și încep să insiste că au nevoie de primul lor smartphone.

Într-adevăr, la acea vârstă, este, de asemenea, probabil ca aproape jumătate din prietenii lor să aibă deja un telefon mobil, ceea ce nu face decât să adauge presiunea asupra părinților. Aceștia încearcă să reziste să ofere primul dispozitiv mobil până în clasa a VIII-a, când copilul are 13 sau 14 ani. De fapt, potrivit un sondaj, 43% dintre tweens (copii între 8 și 12 ani) au deja un smartphone, iar 57% au o tabletă.

Copiii de astăzi cresc cu diverse gadget-uri tehnologice în jurul lor, tabletele fiind deja un obiect obișnuit în sala de clasă. Deci, în acest moment, întrebarea pentru majoritatea părinților nu mai este „când”, ci „cum” să vorbească cu copiii lor despre subiecte complexe precum confidențialitatea și securitatea.

Dar este copilul dvs. pregătit?

În calitate de părinte sau tutore, sunteți singurul care poate lua cu adevărat decizia finală. În timp ce articolele sau materialele video disponibile online vă pot ajuta să identificați provocări specifice atunci când vine vorba de a decide când este momentul potrivit pentru a oferi copilului dvs. un smartphone, există câteva întrebări pe care ar trebui să le luați în considerare în prealabil:

  • Care este principalul motiv pentru care vă gândiți să oferiți copilului dvs. un smartphone? Dacă este doar pentru apeluri și mesaje text, nu ar fi suficient un telefon mobil, și nu un smartphone?
  • Cum este viața de zi cu zi a copilului dvs.? Merge doar de acasă la școală și înapoi sau ar putea să îi fie utile o cameră și un GPS, în cazul în care se rătăcește?
  • Care sunt regulile stabilite de școala copilului dvs. cu privire la utilizarea dispozitivelor mobile?
  • Copilul dvs. ar povesti acasă dacă și ce fel de experiențe negative a experimentat online? 
  • Sunt conversațiile despre confidențialitate și securitate pe internet un subiect comun acasă și la școală?

Acest ultim punct ar putea fi de fapt cheia. Deși putem fi în mare parte de acord că smartphone-urile sunt utile pentru comunicare, dacă beneficiile unui telefon pentru copilul dvs. depășesc riscurile folosirii sale, depinde de cât de mult efort depun părinții, profesorii și educatorii pentru a ajuta copii să conștientizeze subiecte precum:

  • de ce datele personale sunt atât de importante?
  • de ce este important să folosiți parole puternice?
  • de ce dispozitivele personale și metodele de autentificare nu ar trebui să fie partajate prietenilor?

Dacă credeți că aceste subiecte sunt prea complexe pentru pre-adolescentul dvs., atunci nu ar trebui să le oferiți un telefon inteligent. Dar rețineți că copiii de astăzi au crescut cu tehnologia, iar dvs. și profesorii lor trebuie să-i pregătiți pentru aceste subiecte mai devreme decât mai târziu.

 

10 sfaturi care să vă ajute pe dvs. și pe copilul dvs.

 

  1. În primul rând, amintiți-vă că puteți avea control asupra smartphone-ului copilului dvs. Puteți decide ce aplicații pot instala și de cât timp beneficiază în fața ecranelor. Atât sistemele iOS, cât și Android vă permit să gestionați multe dintre aceste controale parentale, dar puteți găsi și alte câteva opțiuni de la companii terțe sau de la un furnizor de securitate reputat care protejează atât datele copilului dvs., cât și cele ale întregii familii. 
  2. Luați în considerare diferitele mărci și sisteme de operare disponibile pe piață atunci când căutați smartphone-ul potrivit. În principal, gândiți-vă la modul în care fiecare brand gestionează protecția datelor și confidențialitatea. De asemenea, luați în considerare prețul dispozitivului pe care copilul dvs. îl va folosi și rețineți că la vârsta lor fragedă, copiii pot fi ținte ușoare pentru hoți. De asemenea, trebuie să luați în considerare propriul dispozitiv atunci când decideți ce să cumpărați pentru copil. În timp ce aplicațiile de control parental precum Google Family Link sunt disponibile atât pentru Android, cât și pentru Apple, dacă dețineți un iPhone și doriți să profitați de comenzile native ale acelei platforme, atunci smartphone-ul copilului dvs. ar trebui să fie tot un iPhone. 
  3. Copiii și adolescenții își folosesc dispozitivele pentru a rămâne conectați cu prietenii lor, fiind o cale principală de socializare. Din acest motiv, amintiți-vă că, atunci când pedepsiți un copil „confiscându-i” telefonul, nu le luați doar „jucăria preferată”, ci le blocați accesul și la o mare parte din interacțiunea cu prietenii și colegii. În schimb, folosiți și alte metode alternative de pedeapsă, cum ar fi limitarea timpului de utilizare pentru anumite aplicații pe care observați că le folosesc prea mult sau în mod eronat. 
  4. Mai presus de toate, creați-vă profiluri pe platformele de socializare unde copilul dvs. este activ. Solicitați să-i urmăriți, monitorizați activitatea acestora și spuneți-le că faceți acest lucru. Nu numai că veți fi mai conectat cu realitatea lor, dar îi veți putea ajuta să învețe cum să-și regleze prezența online.
  5. Nu există nicio cale de ocolire: adolescenții și tweens trebuie să își exploreze identitatea. Înainte ca tehnologia să fie atât de ușor accesibilă, părinții aveau cunoștințe limitate despre aceste explorări, ele fiind făcute în pauzele școlare sau în timpul unei plimbări la mall. Dar acum, videoclipurile și fotografiile pe care copiii le distribuie pe rețelele sociale servesc drept ferestre deschise către dezvoltarea personalității și individualității lor. Deși primele impresii despre comportamentul online al acestora pot fi dezamăgiri sau uimiri, acesta este un comportament normal și sănătos pentru copii. Nu ezitați să discutați cu copilul dvs. despre orice vă preocupă și insistați să vorbiți despre siguranța online, posibilele riscuri și cyberbullying. Creați un spațiu sigur în care copilul să aibă încredere în dvs., dar fiți mereu atenți la comportamente nepotrivite și semne de alarmă. 
  6. Stabiliți limite. Fie că este vorba despre telefon sau televizor, limitați timpul pe care îl folosește copilul pentru a vă asigura că acordă atenție și altor lucruri, cum ar fi cititul, jocul sau întâlnirea personală cu prietenii. Stabiliți reguli clare, acestea îi vor ajuta să învețe cum să-și gestioneze mai bine timpul.
  7. Cunoașteți parolele copilului dvs., dar respectați-i dreptul la confidențialitate atâta timp cât respectă regulile pe care le-ați convenit. Acest lucru este important pentru a asigura o relație bazată pe încredere. Amintiți-vă că copiii pot fi șireți, iar înțelegerea lor aproape înnăscută a tehnologiei îi poate ajuta să vă păcălească sau să vă inducă în eroare.
  8. Comportamentul bun poate fi recompensat cu timp suplimentar pe ecran. Pe măsură ce vârsta și nevoile se schimbă, acestea afectează și regulile de utilizare a telefonului. De exemplu, deși s-ar putea să doriți să limitați timpul de utilizare WhatsApp al copilului dvs. la vârsta de 10 ani, când acesta împlinește 13 ani, este posibil să fi ridicat deja această restricție. Pe de altă parte, s-ar putea să fiți dispus să-i oferiți copilului dvs. mai mult timp pentru jocurile pe mobil la 10 ani, decât la 14 ani, pentru a vă asigura că nu își pierde concentrarea pe studiu. Rețineți că, deși depinde de dvs. să luați orice decizie, veți obține o cooperare mai bună dacă puteți determina copilul să fie de acord cu ceea ce sugerați, în loc să îi impuneți.
  9. Pierderea sau spargerea dispozitivului nu trebuie să însemne că va fi înlocuit cu un model mai nou. În unele cazuri, în funcție de vârstă, puteți stabili în avans cine va plăti reparația/înlocuirea. În timp ce unii copii ar putea fi ușor distrași și predispuși să-și piardă lucrurile, chiar și un copil responsabil poate pierde un telefon, la fel ca un adult. În ambele cazuri, este important să vă asigurați că copilul dvs. știe valoarea unui smartphone. Copiii trebuie să fie conștienți că ei sunt responsabili pentru dispozitiv și să se asigure că nu îl pierd sau avariază.
  10. Amintiți-vă că regulile de bază pentru utilizarea telefonului pe care le faceți pentru copilul dvs. ar trebui să se aplice și pentru dvs. Dacă telefonul copilului dvs. nu este permis la masă, nici al dvs. nu ar trebui să fie acolo. Desigur, nu veți putea întotdeauna să respectați regulile (de exemplu, poate fi necesar să răspundeți la un apel urgent în timpul cinei în familie). Dacă este necesar, explicați de ce o anumită regulă s-ar putea să nu vi se aplice uneori și sugerați-i copilului dvs. că, pe măsură ce crește, li se vor permite și unele excepții.

A permite copiilor să aibă un smartphone nu trebuie să fie o durere de cap. Este o provocare și se adaugă la preocupările obișnuite ale părinților, dar un smartphone poate fi, de asemenea, un instrument uimitor cu ajutorul cărora copiii pot păstra legătura cu rudele și prietenii, pot crea și imortaliza amintiri, pot descoperi și învăța ceva nou sau pot cere ajutorul în caz de urgență.

Învățați copiii diferitele moduri în care își pot folosi gadgeturile pentru a-și face viața mai ușoară și chiar mai distractivă. Arătați-le muzică și filme, precum și jocuri educaționale și site-uri web de tip enciclopedii. Învățați-i cum să folosească corect motoarele de căutare. Reamintiți-le că, la fel ca în viața reală, nu ar trebui să vorbească cu străinii, cu atât mai puțin să împărtășească informații personale cu aceștia.

 

André Lameiras January 9, 2023

Lasa un comentariu